web analytics
جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
۱۸:۲۷:۴۰

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

◄ وزیر صمت: در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو نداریم

اخیرا پای موضوع آزادسازی واردات خودرو مجدد به مجلس باز شده و قرار بود با تصویب طرح واردات خودرو، رانت موجود در این بازار را حذف، بازار را ساماندهی و موج قیمت‌ها را آرام کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو، طرحی را پیشنهاد کرده کرد که در انتظار تصویب بود. در این طرح مجلس که با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی تصویب قرار گرفته بود و از آن با عنوان “شوک جدید به بازار خودرو” یاد می‌شد، در اصلاحیه ماده ۴ آن ذکر شده است که “هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو، سایر کالاها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی، هیبریدی یا بنزینی و گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر، براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود، اقدام کند. ”  

پیش از این، شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو، مبنی بر واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر، ایراداتی وارد کرده بود و این ماده را با بندهای ۸ و ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در نتیجه مغایر با بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانسته بود؛ لذا طرح برای دومین بار به مجلس عودت داه شد. در نهایت پس از ایراد وارده، کمیسیون صنایع ماده مذکور را با اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» تایید کرد.

با ارائه این طرح علاوه براینکه فرصت دستیابی هر ایرانی به خودرو باکیفیت، متناسب با درآمد و توزیع عادلانه فرصت‌ها به عنوان مزیت شناخته شد، متعادل شدن بازار خودرو در سایه کاهش قیمت‌های ۵۰ تا ۸۰ درصدی برای خودروهای وارداتی هم پیش‌بینی شده بود.

علاوه بر اظهار نظر کارشناسان این حوزه در رابطه با طرح آزادسازی واردات، روح الله ایزدخواه – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- نیز تاکید کرد: این آزادسازی قطعا از بسیاری از رانت‌ها جلوگیری خواهد کرد اما به شکلی صورت خواهد گرفت که داخلی‌سازان ما دچار مشکل نشوند و در حقیقت بیشتر در جهت کنترل بازار و کاهش محسوس قیمت‌ها خواهد بود.

احتمالا پرونده آزاد شدن یا نشدن واردات خودرو فعلا بسته شد

بحث‌ها بر سر آزادسازی واردات خودرو ادامه داشت تا اینکه سید رضا فاطمی امین-وزیر صنعت، معدن و تجارت- گویی مهر خاتمه بر آن زد.

وی در مصاحبه‌ای با صداوسیما، صراحتا اعلام کرد: دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد.

فاطمی امین با بیان اینکه، وزرات صمت برای صنعت خودروسازی کشور دو برنامه شش ماهه و دو ساله با توان داخلی مشخص کرده است، اظهار کرد: هر دو برنامه به صورت همزمان از مهر ماه امسال آغاز خواهد شد. برنامه کوتاه مدت با هدف رسیدن به اهداف تعیین شده تا پایان سال ترسیم شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به کاهش قیمت همزمان با افزایش تولید و کیفیت و اجرای تعهدات خودروسازان به عنوان اهداف وزراتخانه مذکور، تاکید کرد: رسیدن به تولید سالانه سه میلیون خودرو برای افق چهار ساله خودروسازی کشور ترسیم شده است. صنعت خودروسازی و سیاست‌های آن موضوعی وسیع و مهم است که بیشتر در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شایان ذکر است که موضوع واردات خودرو فردا (سه‌شنبه/ ۲۳ شهریورماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد.

نظرات