web analytics
جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
۰۱:۱۱:۰۱

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

یک مدیر حمل‌ و نقل بین‌المللی: دالان زمینی آی.تی.آی آماده فعالیت است

محمود امتی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ایران برای انتقال و ترانزیت کالا از طریق مرز میرجاوه پاکستان به سمت مرز بازرگان در جوار ترکیه و بالعکس آمادگی دارد اما اجرایی شدن کلان این پروژه به روابط تجاری دو کشور بستگی دارد.

وی ادامه داد: باید دید آیا ترکیه در این چهارچوب صادراتی به پاکستان خواهد داشت و از طرفی پاکستان کالایی برای عرضه به ترکیه و یا از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی دارد؟

این فعال حوزه حمل و نقل بین‌المللی به مزیت های مسیر آی. تی.آی اشاره و بیان کرد: تبادل کنونی کالا از پاکستان به ترکیه و اروپا و بالعکس از طریق بنادر گوادر و به ویژه کراچی پاکستان از مسیر اقیانوس هند، کانال سوئز و دریای مدیترانه صورت می‌گیرد.

وی گفت: هزینه حمل دریایی کانتینرهای حاوی کالا در مسیرهای مختلف به ویژه از مبدا چین هم‌اینک به خاطر از رده خارج شدن بخشی از ناوگان کانتینربر دریایی در سطح جهان، افزایش سرسام‌آوری یافته است.

امتی افزود: به دنبال این تحولات در وضعیت ناوگان کانتینربر دریایی جهان، هزینه حمل یک کانتینر دریایی چین از ۲ هزار دلار به هشت هزار دلار افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: با شرایط ذکر شده اکنون حمل زمینی کالا از مسیر زمینی ایران به صرفه تر بوده و از طرفی برخلاف مسیر دریایی که حمل کالا ۳۰ روز زمان می‌برد، جابه جایی کالا بین پاکستان و ترکیه از طریق ایران با احتساب تشریفات گمرکی در نهایت ۱۰ روز خواهد بود.

نایب‌ رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: ترکیه دارای شرکتهای توانمند در حمل و نقل کالا است.

وی افزود: بخش خصوصی ایران قابلیت فعالیت در این مسیر ترانزیتی را دارد و البته از قبل نیز بار تجاری محدودی از قبیل خشکبار و پوشاک میان پاکستان و ترکیه جابه‌جا می‌شده است. 

امتی ادامه داد: البته مرز میرجاوه، ظرفیت حمل کالای محدود در این مسیر را دارد اما برای عملیاتی کردن حجم بالای کالای ترانزیتی در این مسیر لازم است ساختار و زیرساخت لازم برای حمل کالا از این پایانه مرزی تامین شود.

اخیرا معاونت مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش مهم ظرفیت ترانزیتی در اقتصاد کشور اعلام کرد: گسترش و تقویت دیپلماسی اقتصادی موجب وابستگی بیشتر کشورها به همکاری اقتصادی با ایران و کاهش تحریم‌پذیری اقتصاد خواهد شد. 

در این گزارش آمده است: جغرافیا و موقعیت ژئوپلیتیک ایران، اهمیت ویژه ای به کشور در بعد ترانزیت بار در عرصه اقتصاد جهانی بخشیده است. شبکه‌های ارتباطی ریلی، جاده‌ای و هوایی ایران ظرفیتهای ارزشمند و فرصت استثنایی بی‌نظیر اقتصادی و تجاری برای کشور محسوب می‌شوند.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی همچنین اعلام کرد: با وجود قرارگیری ایران در مسیرهای ترانزیتی مختلف از جمله دالان شمال – جنوب (NOSTRAC)، محور اقتصادی چین – آسیای میانه – آسیای غربی، دالان های حمل و نقلی تعریف شده میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو مانند مسیر اسلام آباد – تهران – استانبول (ITI) و دالان ایران – عراق – سوریه، توجه لازم و کافی به این ظرفیت فوق‌العاده نشده است. برچسب‌ها مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اقیانوس هند ترانزیت مرز بازرگان حمل و نقل بین المللی تجارت اسلام آباد استانبول مرز میرجاوه ترکیه

منبع : https://khabarban.com/

نظرات