web analytics
پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
۱۲:۵۹:۵۶

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل

کاهش ۱۵تا ۳۰ درصدی قیمت گوشی تلفن همراه

ایران نوشت:بازار تلفن همراه بعد ‌از چند ماه التهاب که عواملی همچون شیوع کرونا، تخصیص نیافتن ارز، دپو شدن تلفن همراه در گمرک، منتشر شدن خبر ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو و… بر آن تأثیر گذاشته بود، این روزها، آرام آرام به سمت آرامش نسبی می رود.«بازگشت آرامش نسبی به بازار تلفن همراه تابع دو چیز یعنی قیمت ارز و واردات روان (تخصیص ارز و ثبت سفارش) آن است و هم‌اکنون با همکاری وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فعالان بازار تلفن همراه مشکلات تخصیص ارز و ثبت سفارش‌ها رفع شده است و به نوعی باید گفت بازار به آرامش نسبی خود بازگشته است.»
رضا قربانی رئیس کمیسیون قیمت‌گذاری و تنظیم بازار تلفن‌همراه با بیان مطلب فوق گفت: از یک طرف سرپرست وزارت صمت قول خود را مبنی بر ترخیص تدریجی تلفن همراه در گمرک اجرایی کرد و از طرف دیگر ارز حاصل از صادرات به واردات اختصاص یافت و در مدت ۱۰ روزی که مقرر کردند واردکنندگان با صادرکنندگان تهاتر انجام داده و هر کسی که در صف ارز بود، ارز دریافت کرد. قربانی افزود: با تعامل و همفکری بین فعالان و مسئولان مربوطه، تصمیمات درستی گرفته و موجب شد تا کالا در بازار افزایش یابد و قیمت واقعی شود به طوری که هم‌اکنون قیمت تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو و زیر ۳۰۰ یورو با نرخ فعلی ارز در تناسب است و حبابی وجود ندارد.این فعال بازار تلفن همراه اعتقاد دارد به جرأت می‌توانم بگویم که قیمت تلفن همراه نسبت به سایر کالاها مانند لوازم خانگی، صوت و تصویر و… مناسب تر و منطقی‌تر است. بنابراین اگر کسی به‌دنبال خرید تلفن همراه است می‌تواند با خیال راحت بدون اینکه نگران افزایش قیمت باشد، خرید خود را انجام دهد.
وی با بیان اینکه اگر اتفاق خاصی برای ارز نیفتد این روند ادامه دار خواهد بود، گفت: افزایش قیمت به‌دلیل کمبود کالا و نوسان ارز و تخصیص نیافتن آن بود ولی با رفع این موانع بازار به حالت عادی خود بازگشته است و شاهد کاهش ۱۵ درصدی قیمت در بیشتر مدل‌های تلفن همراه و کاهش ۳۰ درصدی در برخی از مدل‌ها (که به‌دلیل دلال بازی و کمیاب بودن افزایش یافته بود) هستیم.
قربانی از تخصیص ارز حاصل از صادرات به تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو نیز خبر داد و گفت: هم‌اکنون بحث واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو به روال مسافری واقعی در حال انجام است و ارز تخصیص می‌یابد و منعی برای رجیستر کردن وجود ندارد. حتی برای بخش واردات تجاری نیز ارز تخصیص داده شده است.
وی در ادامه گفت: البته میزان تقاضا برای تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو در کشور کاهش یافته به‌طوری که میزان تقاضا در سال ۹۸، هشت و نیم درصد بود و امسال به ۵ درصد رسیده است بنابراین ۹۵ درصد واردات به تلفن همراه زیر ۳۰۰ یورو اختصاص دارد.این فعال بازار درباره میزان آمار واردات در سال‌جاری تاکنون نیز گفت: هنوز آمار سامانه همتا در مرداد ماه اعلام نشده ولی تا ۱۵ تیرماه امسال تقریباً جمع تعداد دستگاه‌های تلفن همراه وارداتی مسافری و تجاری ۳ میلیون دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸۰۰ هزار دستگاه کمتر است ولی با ترخیص تدریجی ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه موجود در گمرک و واردات جدید، پیش‌بینی می‌شود تا آخر مردادماه یک و نیم میلیون دستگاه دیگر وارد بازار تلفن همراه شود و کسری ۸۰۰ هزار دستگاهی که در بازار تلفن همراه پیش‌بینی می‌شود، نیز رفع شده و ذخیره خوبی برای ماه‌های آینده حداقل تا مهرماه باشد.
رونق تعمیرات  تلفن همراه دست دوم
ابوالفضل ناصری سخنگوی اتحادیه کشوری تلفن همراه نیز از بازگشت آرامش نسبی به بازار تلفن همراه خبر داد و  گفت: با اقدام‌هایی که فعالان بازار تلفن همراه با تعامل یکدیگر و مسئولان مربوطه انجام دادند توانستند ۷۰ درصد موانع را با کمک یکدیگر رفع کرده و آرامش را به بازار تلفن همراه بازگردانند.
ناصری رفع مشکلات را ناشی از وجود تعامل بین تمام فعالان بازار تلفن همراه در سراسر کشور عنوان کرد و افزود: وقتی تعامل وجود دارد و تصمیمات جمعی گرفته می‌شود، رفع مشکلات موجود با کمک مسئولان راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.
این فعال بازار تلفن همراه در ادامه گفت: با اینکه بازار به آرامش نسبی رسیده است و از التهابی که در چندماه گذشته با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، کاسته شده ولی مردم برای خرید به بازار مراجعه نمی‌کنند یا هنوز از ایجاد آرامش و ثبات در بازار تلفن همراه مطلع نیستند یا اینکه کماکان قدرت خرید ندارند.
وی با بیان اینکه با این ایجاد آرامش قیمت‌ها کاهش یافته، افزود: ولی با توجه به نرخ ارز هنوز تلفن همراه برای مصرف‌کننده گران است و آنها رغبتی برای خرید ندارند. تلفن همراهی که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود هم‌اکنون با نرخ ارز امروز به قیمت ۵ میلیون فروخته می‌شود.
ناصری در ادامه به افزایش تعمیرات در تلفن همراه اشاره کرد و افزود: مردم با توجه به اینکه حقوقشان کفاف نمی‌دهد تلفن همراه نو بخرند از این‌رو به تعمیرات روی آورده‌اند بنابراین باید شرکت‌های خدمات پس از فروش در این حوزه فعالیت خود را بیشتر کنند.افشار فروتن لاریجانی رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه، سیم کارت و لوازم جانبی نیز به «ایران» گفت: تخصیص ارز حاصل از صادرات به واردات تلفن همراه و انجام ثبت سفارش و ترخیص تلفن همراه از گمرک اقدام‌های خوبی است که صورت گرفت و بازار دیگر با کمبود کالا مواجه نخواهد شد.
فروتن لاریجانی افزود: البته با تمام اقدام‌های خوبی که با کمک فعالان و مسئولان انجام شده، نمی‌توانیم بگوییم که آرامش کامل به بازار بازگشته چون هنوز خریدار به بازار مراجعه نمی‌کند و کسانی به بازار برای خرید تلفن همراه مراجعه می‌کنند که دیگر واقعاً چاره‌ای ندارند و باید هر طور شده تلفن همراهی را تهیه کنند.
فروتن در ادامه گفت: ولی این اقدام‌ها باعث نشده که قیمت‌ها به اندازه کافی کاهش یابد، چرا که انتشار اخبار کذب درباره ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو، قیمت‌های تلفن همراه را خیلی افزایش داد و با اینکه واردات این بخش هم‌اکنون آزاد است ولی قیمت‌ها باید بیش از این کاهش یابد تا کاربر به بازار برای خرید مراجعه کند.
این فعال بازار تلفن همراه اعتقاد دارد که هنوز خریدار منتظر کاهش بیشتر قیمت و ایجاد ثبات بیشتر در بازار است و تا این حس در او به وجود نیاید بازار همچنان در سکون و رکود خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد اقدام‌های مؤثر برای کنترل بازار تلفن همراه همچنان ادامه داشته باشد تا مصرف‌کننده با اعتماد به بازار مراجعه کند و تمام فعالان آن هم سود ببرند.

منبع : https://www.khabaronline.ir/

نظرات