web analytics
پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
۱۴:۴۴:۱۹

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل

کاهش ۸۰ درصدی تردد مسافرت‌های خارجی در سال ۹۹

معاون فنی دفتر آمار گمرک گفت: ۴ میلیون و۳۴۳هزار و ۱۶۳ مسافر در طول سال ۹۹به کشور وارد شدند که از این تعداد سه میلیون و۳۰ هزار و ۴۶۴نفر مسافر ایرانی و ۵۱۲ هزار و ۶۹۹ نفر مسافرخارجی بودند.

آرزو غنیون معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران به خبرنگار مهر گفت: از آغاز سال ۹۹ تا پایان آن به دلیل محدودیت‌های مقطعی بسیار، ناشی از بیماری کرونا و توقف چندین ماهه مرزهای زمینی، دریایی، ریلی و هوایی شاهد کاهش چشم گیر تردد مسافر به کشور یا بالعکس بودیم. به گونه‌ای که در این مدت چهار میلیون و۳۴۳ هزار و ۱۶۳ مسافر به کشور وارد شدند و یا به اصطلاح مسافر ورودی بودند. این تعداد مسافر ورودی شامل سه میلیون و۸۳۰ هزار و ۴۶۴ نفر مسافر ورودی ایرانی و ۵۱۲ هزار و ۶۹۹ نفر مسافر ورودی خارجی بودند. در این مدت چهار میلیون و ۲۴۰ هزار و ۱۸۳ نفر نیز به عنوان مسافر خروجی از کشور تردد داشته‌اند.

وی گفت: تردد مسافری طی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل آن با کاهش قابل توجه حدود ۷۹.۱ درصدی در تردد مسافران ورودی و همچنین کاهش ۷۸.۸ درصدی در تردد مسافران خروجی روبرو بوده است. ناگفته پیداست که دلیل اصلی آن مسدود بودن مرزها، لغو انواع سفرها اعم از تفریحی، زیارتی، مذهبی و کاری، عدم پذیرش مسافران ورودی توسط کشورهای مقصد یا شرایط سختگیرانه ورود مسافر اعم از قرنطینه و همچنین شرایط مشابه در مسافران خروجی، به دلیل مخاطرات ناشی از انتقال ویروس کووید ۱۹ بوده است. این کاهش ۸۰ درصدی در تردد مسافر، کاهشی در حدود ۱۶ میلیون و ۴۰۴ هزار نفر مسافر در مسافران ورودی و همچنین کاهشی حدود ۱۵ میلیون و ۷۶۲ هزار مسافر در مسافران خروجی را شامل می‌شود. مقایسه تردد مسافران ورودی و خروجی طی دو سال ۹۹-۹۸ در نمودار زیر کاملاً مشهود است.

غنیون بیان کرد: در کشوری مانند ایران که عمده مسافرت‌های خارجی در مقطع زمانی خاصی مانند سفر حج یا سفر به عتبات عالیات صورت می‌گرفت، به دلیل شرایط حاکم بر کشور و کل دنیا متأثر از بیماری کرونا، فرودگاه‌هایی مانند فرودگاه ساری، کرمانشاه، زاهدان، اهواز، یزد، کرمان و رشت که تنها پروازهای خارجی آنها جنبه زیارتی و مذهبی داشته، با میزان تردد مسافری «صفر» به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

وی افزود: در این میان تردد مسافری از پرتردد ترین فرودگاه کشور یعنی فرودگاه امام خمینی (ره) نیز، با کاهش قابل توجه ۸۷ درصدی در تردد مسافران ورودی و خروجی، طی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل آن روبرو شده است. تعداد مسافران ورودی از این گمرک در مدت زمان مورد بررسی ۴۲۸ هزار و ۱۰۸ مسافر و تعداد مسافران خروجی ۴۵۴ هزار و ۱۲۰ مسافر بوده است.

وی ادامه داد: عمده پروازهای خارجی با هدف گردشگری یا ترانزیت، از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کشور ترکیه صورت گرفته است که نسبت به سال ۹۸ با کاهش شدید مواجه شده است. که در این میان، علاوه بر شرایط کرونایی کشورهای دنیا، شرایط اقتصادی حاکم بر کشورمان و افزایش شدید نرخ برابری ارزهای خارجی در مقابل پول رسمی کشور نیز از دلایل اصلی کاهش تردد مسافری به شمار می‌رود. نکته قابل توجه در آمارهای سفر نشان می‌دهد مسیر سفرها و پروازهای گردشگری که پیش از این بیشتر به مقاصد ترکیه و امارات متحده عربی بود به مقاصدی چون کیش و قشم تغییر معناداری پیدا کرده است.

غنیون گفت: دو فرودگاه قشم و کیش بیشترین تردد مسافری را در سال ۱۳۹۹ به خود اختصاص داده‌اند. عمده این سفرها در ایام پایانی سال و بویژه فصل زمستان که از نظر آب و هوایی نیز مطلوب بوده صورت گرفته است. فرودگاه قشم بیش از دو میلیون مسافر ورودی و حدود یک میلیون و نهصد و چهل و سه هزار مسافر خروجی در سال ۹۹ را ثبت کرده است. هر چند تعداد مسافران ورودی و خروجی این فرودگاه نسبت به سال ۱۳۹۸، به ترتیب کاهش ۳۸ و ۳۹ درصدی را تجربه کرده، اما نسبت به سایر فرودگاه‌های کشور پرمسافر تر بوده است.

این مقام مسؤول گفت: در همین مدت فرودگاه کیش نیز با ثبت یک میلیون و ۳۳۷ هزار مسافر ورودی و یک میلیون و ۲۹۱ هزار مسافر خروجی در رتبه دوم تردد مسافری سال ۹۹ جای گرفته است. تردد مسافران ورودی و خروجی از فرودگاه کیش نسبت به سال ۹۸ کاهش ۲۶ درصدی در تعداد مسافران ورودی و همچنین کاهش ۲۸ درصدی در تعداد مسافران خروجی را رقم زده است. با این حال این دو مقصد تردد بیش از ۶ میلیون نفری مسافران ورودی و خروجی (ایرانی و خارجی) فرودگاه امام خمینی (ره) را به سوی خود سوق داده است.

منبع : mehrnews.com/xVjxx

نظرات