چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۰۲:۳۰:۴۷

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

پدافند غیرعامل، عاملی مهم در کاهش آسیب‌پذیری‌های سیستم حمل‌ونقل

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان قم گفت: استان قم شاهراه و جعبه تقسیم ۱۷ استان کشور است که از این رو امنیت راه در بحث پدافند غیرعامل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محمدصادق پیشوایی، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان قم، بیان کرد: راه و حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین اجزاء اقتصاد ملی محسوب می‌شود و به دلیل نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد.

وی افزود: موضوع راه چندبخشی است و به جهت نقش مؤثری که در تمام حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت خارجی، خدمات و تعاملات بین‌المللی دارد بسیار اهمیت داشته و بر اساس آن برنامه‌ریزان کشور باید سازوکارهای تقویت این بخش را در تمام ابعاد آن فراهم کنند.

پیشوایی به امنیت حمل‌ونقل و راه اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌ها، تمامی طرح‌ها می‌بایست پیوست مطالعات پدافندی داشته باشند. در این راستا برای اجرا و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور و کاهش آسیب‌پذیری آن در برابر تهدیدات دشمن، توجه دقیق و علمی به موضوعات پدافند غیرعامل و تخصیص کافی بودجه به آن الزامی است.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان قم اظهار کرد: پدافند غیرعامل شامل مجموعه‌ای‌ از اصول و اقدامات پیشگیرانه است که با انجام آن‌ها در زمان جنگ (بدون‌ بهره‌گیری از جنگ‌افزارها) و یا زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی، هم‌زمان با کاهش تلفات جانی، بتوان از واردشدن خسارات به تأسیسات حیاتی، حساس و مهم جلوگیری کرد و یا میزان خسارات را به حداقل ممکن رساند.

وی تصریح کرد: برای کاهش آسیب‌پذیری‌ها و افزایش بازدارندگی دشمن در خصوص زیرساخت‌های مواصلاتی و سیستم‌های حمل و نقل نظیر پل، تونل و جاده‌ اصلی می‌بایست از گزینه‌های پیشگیرانه و جایگزین استفاده گردد.

پیشوایی در پایان گفت: پدافند غیرعامل به عنوان یکی از راهکارهای اصلی در این زمینه مطرح است و راه به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم آن، نقش اساسی در ایجاد ارتباط میان مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف یک کشور و کشورهای دیگر دارد، چرا که بیشتر از ۸۵ درصد جابجایی‌ها در آزاد راه‌ها و راه‌های اصلی (شریانی) انجام می‌شود.

منبع : https://www.isna.ir/news/1400110503683/

نظرات