web analytics
پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
۱۶:۲۱:۰۹

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

نقش باربری و حمل و نقل جاده ای در پیشرفت یک کشور

نقش بنیادین باربری و حمل و نقل جاده ای بر رشد، پیشرفت و شکوفایی اقتصاد یک کشور حقیقتی غیر قابل انکار است. اگر کمی عمیق تر به این مقوله نگاه کنیم متوجه یک واقعیت مهم می شویم. حمل و نقل جاده ای طیف گسترده ای از موضوعاتی چون تولید، توزیع، خدمات و استفاده و مصرف کالا را در یک کشور درگیر می سازد. همچنین حمل بار جاده ای نقشی غیر قابل انکار در مجموعۀ فعالیت های اقتصادی آن کشور دارد.

مقاله نقش باربری و حمل و نقل جاده ای در پیشرفت یک کشور

هدف از بررسی اهمیت نقش حمل و نقل جاده ای بر اقتصاد یک کشور چیست؟
ما قصد داریم بررسی کنیم که باربری و حمل و نقل جاده ای چه نقشی در اقتصاد یک کشور دارد. حال سوال اینجاست که چرا چنین بحثی اهمیت دارد.
مگر نقش حمل و نقل در پیشرفت یک کشور چقدر مهم است که باید به چنین بحثی بپردازیم.
گسترش و پیشرفت یک کشور تا حد زیادی نیازمند برپایی و یا راه اندازی امکانات و پیش نیاز های حمل و نقل جاده ای کالا می باشد. البته منظور ما حمل و نقل کالایی کارآمد و موثر بر مبنای اصولی پایدار است بدون این که به محیط زیانی برساند.
یعنی پیشرفت اقتصادی یک کشور به شدت نیازمند این است که یک سامانه ترابری پایدار ایجاد شود که به توسعه پایدار شهرت دارد. توسعه پایدار نیز یکی از ستون های مهم و اساسی رشد و پیشرفت یک کشور به حساب می آید.
مزایای اهمیت دادن به حمل و نقل جاده ای
همان طور که اشاره کردیم پیش نیاز توسعه پایدار و ایجاد و رعایت اصول سامانه ترابری و حمل کالا یا حمل و نقل جاده ای جلوگیری از آسیب رساندن به محیط زیست است. ولی اهمیت دادن به حمل و نقل جاده ای دارای مزایایی است که نشان گر نقش مهم آن در پیشرفت و شکوفایی اقتصاد یک کشور است. این مزایا عبارتند از:
تأثیر مثبت توسعه بر روی کارآمد بودن اقتصاد
توجه خاص به موضوعات زیست محیطی
کاهش مصرف منابع و ذخایر
استفاده صحیح از اراضی
عدالت اجتماعی
افزایش راندمان سامانه حمل و نقل جاده ای
بهبود اوضاع زندگی اجتماعی
و در نهایت، افزایش توسعه اقتصادی
ارتباط حمل و نقل جاده ای و توسعه یک کشور
نه فقط هم اکنون، بلکه در گذشته های بسیار دور نیز انسان ها نیاز داشتند کالاهایی را با هدف های مختلف از نقطه ای به نقطه دیگر جا به جا کنند. نه فقط حمل بار بلکه حمل بار بین شهری خود انسان ها از نیازهای مربوط به دیر باز می باشد.

مقاله نقش باربری و حمل و نقل جاده ای در پیشرفت یک کشور

بنابراین همیشه در طول تمام ادوار تاریخ این دو نیاز عمده حمل و نقل انسان ها و حمل و نقل کالا وجود داشته است. ولی علت این نیاز ها چه بوده و هستند. در هر دو مورد علت نیاز به این دو نوع حمل و نقل موارد زیر بودند:
حمل و نقل انسان ها:  به دلیل نیاز های تجاری، تفریحی، فرهنگی یا اجتماعی
حمل و نقل جاده ای کالاها:  به دلیل عدم تطابق بین مکان محل تولید کالا و محل مصرف کالا
تأثیر جنگ ایران و عراق بر حمل و نقل کالا بین شهری
همان طور که می دانیم با شروع جنگ ایران و عراق، مسئله حمل بار و حمل و نقل کالا بین شهری تبدیل به یک معضل بزرگ اقتصادی شده بود. در حقیقت، با شروع جنگ و محاصره اقتصادی، خیلی از مسائل اقتصادی نمایان شدند.
ولی بعضی از مشکلات دیگر به جنگ ارتباط نداشته و به زیرساخت های اقتصادی کشور مرتبط هستند که باید آن ها را شناسایی و رفع و حل و فصل نمود. به عنوان مثال، مسئله حمل و نقل جاده ای دسترسی نداشتن به مواد اولیه کالاها و در نتیجه باعث کاهش کیفیت صنایع شد.

افزایش تصاعدی اهمیت حمل جاده ای در تمامی کشورها
می توان این چنین اذعان کرد که در قرن بیستم یک انقلاب در حمل و نقل جاده ای به وجود آمد. چنین رویدادی انسان ها را آگاه ساخت مبنی بر این که بین عدم تحرک و فقر یک رابطه کاملاً مستقیم وجود دارد. در نتیجه، بین ملل دنیا ارتباطات شکل گسترده ای به خود گرفت. یعنی توریسم و گردشگری و جهانگردی بسیار گسترش یافت به حدی که قابل تصور نبود. اما از طرف دیگر، حمل و نقل جاده ای ضعیف دلیل اصلی فقر در جهان شد.
چه مواردی موانع محکمی در راه افزایش غذا در جهان هستند؟ می توان به هزینه های بالای حمل و جابجایی تولیدات کشاورزی، تأخیر های بسیار طولانی و زیان و ضررها و در نتیجه آسیب های وارد شده به محصولاتی که فساد پذیر بودند مهم ترین موانع قوی بر سر راه افزایش غذا در دنیا بوده و هست.

مقاله نقش باربری و حمل و نقل جاده ای در پیشرفت یک کشور

نقش حمل و نقل و باربری در اقتصاد کشور
نمی توان نقش صنعت حمل و نقل را در رشد و شکوفایی کشور منکر شد. آمار و ارقام مربوط به ارزش افزوده بخش حمل و نقل و ترابری و میزان سهم آن از کل کشور رقم بسیار قابل توجهی را نشان می دهد که طی ده سال اخیر رشد بسیاری نشان داده است.رقم مربوط به سهم ارزش افزوده مربوط به حمل و نقل در ده سال اخیر بیشتر از سایر بخش ها بوده و همیشه بیش تر از نود درصد را نشان می دهد. این خود نشان گر نقش غیر قابل انکار بخش باربری و حمل و نقل در شکوفایی و پیشرفت کشور را نشان می دهد.
بنابراین بعید به نظر می رسد که معضلات و مسائل مربوط به این بخش مهم فقط به امور و عوامل مالی منحصر شده باشد. بلکه مهم ترین اقدام این است که باید در جست و جوی رفع مشکلاتی مانند تقاضا یا به عنوان نمونه عدم هماهنگی طرح های مربوط به حمل و نقل و کارآیی نامساعد سرمایه بود. فقط با این روش می توان به پیشرفت کشور توسط بخش حمل و نقل و باربری کمک نمود.

منبع : https://gostaresh.co/

نظرات