web analytics
پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
۱۵:۲۴:۱۰

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل

صادرات ۸۲ میلیون دلاری فرش، گلیم و گبه

سخنگوی گمرک با بیان اینکه ساکنین ژاپن علاقه زیادی به گبه فرش‌های ایرانی دارند، گفت: در چهار ماه نخست امسال، بیش از ۸۲ میلیون دلار فرش، گلیم و گبه به ۵۷ کشور جهان صادر شده است.  

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، سیدروح اله لطیفی، گفت: در ۴ ماهه اول سال جاری، بیش از ۸۲ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۳۰۵ دلار، برابر با ۲۰ هزار و ۸۸۶ تن، فرش، گلیم وگبه به ۵۷ کشور جهان صادر شده است.

سخنگوی گمرک با اشاره به جایگاه ایران در تولید فرش، اظهار داشت: ایران بزرگترین تولید کننده فرش در جهان است و پیش از اجرای تحریم‌ها،  بزرگترین صادر کننده فرش دنیا نیز بوده است؛ ضمن آنکه  تا سال۹۷ بیش از ۳۰ درصد از فرش‌های صادراتی ایران به آمریکا صادر می‌شد، اما این رقم در سال ۹۸ به صفر رسیده است.

لطیفی همچنین افزود: کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کویت، کنیا، عراق، پاکستان، زلاندنو، بحرین، بلژیک، قطر، تایلند، چین، فرانسه، انگلستان، افغانستان، پاکستان، هند و دانمارکاز کشورهای مقصد صادرات فرش وگلیم وگبه ایرانی هستند؛ ضمن آنکه در این میان افغانستان با ۱۸ میلیون و ۷هزار و ۴۹۷دلار، عراق با ۱۷ میلیون و ۴۰۶ هزارو ۵۵ دلار و پاکستان با ۵ میلیون و ۴۲۱ هزارو ۳۷۳ دلار، اصلی ترین و بیشترین میزان واردات فرش ایرانی را به خود اختصاص داده اند و سه مقصد اصلی صادرات فرش های ایرانی به شمار می‌روند.  

وی در ادامه گفت: فرش ایران به علت کپی از نقوش آن توسط رقبا و رقابت‌های ناسالم در نیم قرن اخیر، دچار دگرگونی‌هایی در بازارهای جهانی شده که از رشد شتابان آن کاسته است؛ اگرچه فرش ایران به علت دارا بودن نقوش زیبا و سحرانگیز، هم‌چنین دوام و ریزبافی و داشتن رنگ‌های طبیعی و شفاف، از قدیم، در کلیه‌ی بازارهای جهانی یگانه و بی‌رقیب بوده است. ولی در نیم قرن اخیر، سهم فرش ایران در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته و بازار صادرات، از حالت انحصاری به صورت رقابتی در آمده است.  

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص صادرات گبه  گفت: یکی از صنایع معروف ایران گبه فرش است که در این صنعت  کشورمان تجربه زیادی دارند که از همین رو در بازار داخلی و خارجی  شاهد استقبال خوبی از تولیدات ایران بوده است. همچنین یکی دیگر از از دلایل گبه فرش این است که گبه فرش پرزهایی بلندی دارد که این خود تاثیر چشمگیری بر نرمی گبه می گذارد.

لطیفی ادامه داد: بنا بر اطلاع برخی کارشناسان مطلع، ساکنین ژاپن علاقه زیادی به گبه فرش های ما دارند و گبه فرش هایی که از نقش و نگار های از حیوانات هستند و با نخ های طبیعی و کیفیت های عالی بافته می‌شود، در کشور ژاپن خواهان زیادی دارد و ژاپنی ها اعلام کردند که رنگ هایی که در به فرش ها به کار رفته است با سیستم و ذائقه ی مردم ژاپن همخوانی دارد.

به گفته وی، آنها تاکید می کنند در ژاپن فروش خوبی دارندوفروش گبه های ایران دو یا سه برابر حصیر تاتامی ژاپن است؛ به طوری که آمار صادرات فرش وگبه ایرانی در ۴ ماهه اول سال ۹۹ بیانگر این است که میزان ۲ میلیون و ۳۰۹ هزارو ۸۴۲ دلار به این کشور صادرات فرش گبه صورت گرفته است.

منبع : https://www.mehrnews.com/

نظرات