web analytics
جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
۰۰:۰۷:۵۰

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

سخنگوی گمرک: رکورد واردات کالاهای اساسی را شکستیم!

سخنگوی گمرک گفت: رکورد رویه‌های تجاری از جمله واردات کالاهای اساسی، صادرات و ترانزیت در مدت کوتاهی که از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد، شکسته شده است.

سید روح الله لطیفی اظهار داشت: در شهریورماه پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا از گمرکات کشور ترخیص شد که این رقم در مجموع پنج ماه نخست سال ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود.

وی افزود: بر اساس این آمار در ماه پایانی تابستان شاهد رشد دو برابری ترخیص کالا بودیم که تامین ارز آن با رقم ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار انجام شد در حالی که سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارقام پنج ماه نخست سال بوده است.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: در مردادماه که زمان تغییر دولت دوازدهم و سیزدهم بود کمترین میزان واردات با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد دلار رقم خورد.

وی همچنین در خصوص شکسته شدن رکورد صادرات کشور نیز خاطرنشان کرد: مهرماه سال ۹۹ حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش حدود پنج میلیارد دلار کالا صادر شد، اما میزان صادرات در زمان مشابه سال جاری به پنج میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار رسید که با رشد ۶ درصدی نشان می دهد رکورد صادرات شکسته شده است.

لطیفی همچنین درخصوص ترانزیت کالا گفت: در خردادماه امسال، رکورد سه ساله ترانزیت در کشور با یک میلیون و ۹۰ هزار تن شکسته شده بود که در آبان ماه با یک میلیون و ۱۳۵ هزار تن بار دیگر شاهد رشد در این بخش بودیم.

وی افزود: رقم ترانزیت هشت ماهه امسال از آمار ۱۲ ماهه سال ۹۹ بیشتر بوده، این در حالی است که از سال ۹۳ با ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شاهد چنین رشدی نبوده ایم.

سخنگوی گمرک با بیان اینکه در سال ۹۸ ترانزیت کالا معادل هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود، گفت: در هشت ماهه امسال هشت میلیون و ۱۰۱ هزار تن از مرزهای کشور عبور کرد که بر اساس پیش بینی ها تا پایان امسال رقم ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن را تجربه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه براساس ابلاغیه اقتصاد مقاومتی و با توجه به برنامه های پنجم و ششم توسعه باید هر سال ترانزیت ۱۰ درصد رشد می‌کرد، خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این برنامه برای امسال باید ترانزیت ۲۴ میلیون تن را پشت سر می گذاشتیم اما به دلیل تحریم ها و شرایط مختلف حاکم بر کشور از ارقام پیش بینی شده عقب ماندیم که امیدواریم با این روند افزایشی به سرعت کمبودها را جبران کنیم.

سخنگوی گمرک: رکورد واردات کالاهای اساسی را شکستیم!

سخنگوی گمرک با بیان اینکه در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی بر توجه به موقعیت جغرافیایی کشور تاکید شده است، گفت: با اصلاح روابط و گسترش دیپلماسی اقتصادی می توانیم ترانزیت کشور را توسعه دهیم زیرا کاهش زمان و هزینه تردد کامیون های خارجی مزیتی است که برای کشور سود فراوانی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: در قوانین عبور کالاها باید اصلاحاتی صورت بگیرد تا با استفاده از مزیت های جغرافیایی در کوتاه ترین زمان به رشد ترانزیتی دست یابیم زیرا کشورهای رقیب با بهبود زیرساخت ها و مزیت سازی از طریق پیمان های جمعی و موافقتنامه ها برای توسعه ترانزیتی خود برنامه ریزی کرده اند و در رقابت سختی قرار داریم.

لطیفی تاکید کرد: با اصلاح قوانین، کاهش زمان عبور وسایل و کم کردن هزینه ها زیرساخت ها را با نگاه بین المللی طراحی کنیم و با تکمیل گلوگاه ها سهم بیشتری از ترانزیت منطقه را به دست آوریم.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای همسایه محصور در خشکی هستند، تصریح کرد: ایران از شمال دریای خزر و از جنوب به آب های آزاد راه دارد و می توان بهترین راه عبور برای کشورهای همسایه باشد تا به بازارهای جهانی دست یابند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور تا پایان آبان‌ماه ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۸۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد دلار بوده است.

منبع : khabaronline.ir/news/1585670

نظرات