web analytics
پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
۱۴:۴۲:۵۰

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

زمان ورود قطار ملی به چرخه حمل و نقل عمومی/سرانجام ساخت ۴ خط جدید و نخستین پایانه زیرزمینی مترو

مدیرعامل شرکت مترو تهران توضیحاتی درباره سرانجام قطار ملی، افتتاح پایانه اکباتان و دولت‌آباد، هزینه ساخت ایستگاه و ورودی‌های مترو، قرارداد ۶۳۰ واگن مترو با چین و ساخت ۴ خط جدید ارائه داد.

موج های مداوم کرونا از میزان مسافران مترو در پایتخت کاسته و سبب کاهش آمار مسافران شهر زیرزمینی شده است، در حال حاضر علاقه تهرانی ها به استفاده از مترو به دلیل شرایط حاد کرونایی به شدت کاهش یافته است ولی به طور کلی همچنان مترو اولویت اصلی بسیاری از مردم پایتخت برای تردد در سطح شهر محسوب می شود. قبل از شیوع کرونا میانگین روزانه تا ۲ میلیون سفر از طریق مترو تهران صورت می گرفت و اکنون به حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در روز رسیده است.

کارشناسان شهروندان را نسبت به رعایت فاصله اجتماعی و استفاده مداوم از ماسک در شهر زیرزمینی توصیه کرده‌اند و هر چند در حال حاضر تقریبا ۱۰۰درصد مسافران از ماسک استفاده می‌کنند ولی امکان رعایت فاصله اجتماعی به دلیل کمبود قطارهای مترو چندان امکانپذیر نیست.مدیران شهری می‌گویند قطار و واگن مترو کم داریم و چاره‌ای به غیر از مدیریت سفر توسط شهروندان وجود ندارد.

از طرفی توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانه ای از توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود.

طی سال های اخیر روند ساخت مترو و ایستگاه های جدید با سرعت انجام نگرفته و مدیران شهری بارها اعلام کرده اند دولت همکاری های لازم را انجام نداده و حالا خرید ۶۳۰ واگن از کشور چین هم با هاله ای از ابهام مواجه شده و مدیران شهری می گویند تامین مالی ۶۳۰ واگن از طریق صندوق توسعه ملی با مشکل مواجه شده است و دولت و مدیریت شهری لازم است اقداماتی را جهت رفع دغدغه ها در این راستا انجام دهند.

البته شورای ششم و مدیریت شهری جدید اعلام کرده اند برای حمل و نقل عمومی برنامه های سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت های آنها است.علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران هم بر این موضوع تاکید دارد و قرار است توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود.

درباره موضوعات مختلف در مترو تهران از جمله سرانجام ساخت و تکمیل پایانه اکباتان و دولت‌آباد،‌ راه انداز یو توسعه خط ۱۰، ۱۱، ۸ و ۹ مترو، قرارداد ۶۳۰ واگن مترو با چین، رویکرد شهردار جدید در مورد مترو، هزینه ساخت ایستگاه، واگن و ورودی مترو، تولید و انبوه سازی قطار ملی با علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

باربری

سرانجام افتتاح نخستین پایانه زیرزمینی مترو در کشور

ساخت پایانه اکباتان مدت‌هاست که آغاز شده در حال حاضر وضعیت در این پایانه چگونه است و چه زمانی پایانه اکباتان به بهره‌برداری می‌رسد؟

اقدامات در زمینه تکمیل ساخت پایانه اکباتان در حال انجام است ولی از آنجایی که پول در اوراق سال ۹۸ بعد از ماه‌ها هنوز از بانک رفاه آزادسازی نشده تنها از منابع مربوط به اوراق مشارکت سال ۹۹ که از بانک شهر آزاد شد، در حال استفاده هستیم و منابع از این طریق به پروژه تزریق شده است که ان‌شاءالله در تلاش هستیم در آذر امسال پایانه اکباتان افتتاح شود.

این پایانه نخستین پایانه زیرزمینی در کشور است و بقیه پایانه‌ها روزمینی بوده و این پایانه سقف نهایی آن همسطح زمین است. همچنین باید توجه داشت پایانه‌ها نقش کلیدی برای بهره‌برداری صحیح و اصولی از خطوط مترو دارند متأسفانه برخی از خطوط ساخته شده در سال‌های گذشته در زمینه‌ پایانه‌ها به آن بی‌توجهی شده است به طور مثال در خط ۳ پایانه نداشتیم که اکنون پایانه آزادگان از طریق انجام برنامه‌ها و اقدامات توسط پیمانکاران در دست کار است. پایانه اکباتان مربوط به خط ۴ بوده که سال‌ها رها شده بود ولی طی سال‌های اخیر با همه محدودیت منابع توانستیم ساخت آن را فعال کنیم و امیدواریم بتوانیم با راه‌اندازی این پایانه‌ها اصولی‌تر خطوط مترو را مدنظر قرار دهیم.

مناقصه برای پایانه خط ۶ در دولت‌آباد/ تجهیز کارگاه طی مهر امسال

سرانجام پایانه خط ۶ در دولت‌آباد به کجا رسید؟

در زمینه پایانه خط ۶ که همان پایانه دولت‌آباد ماه‌های اخیر مناقصه‌ای در این زمینه داشتیم پیمانکار تعیین شد و قرارداد آماده شده است قرار است پیمانکار در ماه مهر تجهیز کارگاه مربوط به این پایانه را انجام دهد.

باربری

تست ایمنی و عملکردی قطار ملی توسط مشاور خارجی و داخلی/ زمان انبوه سازی قطارهای داخلی

تولید قطار ملی در حال حاضر در چه مرحله‌ای و چه پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است؟

مدتی پیش یک رام قطار ۷ واگنه با ۸۵ درصد روند داخلی تولید شد ولی باید تست ایمنی و عملکردی آن انجام گیرد و بررسی طراحی و مستندات شرکت‌های درگیر و پیمانکاری نیز انجام شود.بر اساس قراردادی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده‌ بودیم مشاور خارجی صاحب تجربه و صلاحیت در این عرصه انتخاب شد و به همراه مشاور ایرانی در این زمینه قرار است بررسی‌های لازم صورت گیرد تا هم مشاور ایرانی تجربه کسب کند تا از این به بعد در ظرفیت‌های داخلی از مشاوره‌ آنها بهره‌مند شویم و هم وضعیت تست ایمنی و عملکردی قطار ملی دقیق لحاظ شود که قرارداد در این زمینه به مشاور خارجی اخیراً بسته شده و ماه گذشته کارها شروع شده است لذا امیدواریم تا سه ماه آینده قطار ملی مجوز سیر در شبکه مترو را بگیرد و پیش‌بینی ما نیز به همین منوال است البته باید توجه داشت ایمنی از همه این موضوعات مهم تر است.

تولید انبوه قطار ملی چه زمانی انجام می‌گیرد؟

ببینید ابتدا باید منتظر نتیجه تست ایمنی و عملکرد قطار ملی باشیم و پس از آن تولید انبوه با همکاری شرکت واگن‌سازی انجام می‌گیرد که پیش‌پرداخت ساخت ۱۱۳ واگن بر مبنای قطار ملی انجام گرفته و ۲۵ درصد هزینه مورد نیاز به صورت پیش‌پرداخت انجام شده است.

افتتاح ایستگاه مترو شهید رضایی کمتر از ۱۰ روز دیگر

دو ایستگاه مترو شهید رضایی و توحید دقیقا چه زمانی افتتاح می‌شوند؟

ایستگاه شهید رضایی در خط ۶ آخر شهریور ان‌شاءالله افتتاح خواهد شد و اعلام روز افتتاحیه توسط دفتر شهردار اعلام می‌شود. ایستگاه توحید در خط ۴ را نیز امیدواریم تا آبان بتوانیم به بهره‌برداری برسانیم و برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه دقیق در حال انجام است ایستگاه شهید رضایی در منطقه ۱۵ پایین‌تر از میدان خراسان قرار دارد و ایستگاه توحید در مرز ۴ منطقه ۱۰، ۱۱، ۲ و ۶ در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه در تقاطع شهید نواب و خیابان آزادی قرار دارد حجم مسافران زیادی می‌توانند از این ایستگاه بهره‌مند شوند و پیش‌بینی می‌کنیم در ابتدای کار و روزهای نخستین افتتاحیه روزانه هزار تا ۲ هزار مسافر بتوانند از آن استفاده کنند و به تدریج به میزان مسافران افزوده خواهد شد.

۴ ورودی مترو در خط ۷ تا دو ماه آینده افتتاح خواهند شد

گفته می‌شود قرار است ورودی‌های جدیدی هم برای برخی از ایستگاه‌های مترو داشته باشیم این ورودی‌ها کجاها قرار دارند و چه زمانی افتتاح می‌شوند؟

بله، ۴ ورودی در خط ۷ شامل ورودی دوم برج میلاد، ورودی دوم ایستگاه مولوی، ورودی دوم ایستگاه رودکی و ورودی سوم ایستگاه کهریزک تا دو ماه آینده افتتاح خواهند شد که همگی در خط ۷ قرار دارند.

۲۵۰ میلیارد تومان هزینه ساخت هر ایستگاه مترو

هزینه ساخت و افتتاح ورودی، ایستگاه و قطار مترو چقدر است؟

برای افتتاح ورودی‌های مترو و در واقع احداث آنها ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود برای هر ایستگاه این میزان بستگی به وسعت ایستگاه دارد که متوسط وسعت هر ایستگاه ۶ تا ۱۲ هزار مترمربع است و معمولاً متوسط ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه احداث و راه‌اندازی هر ایستگاه می‌شود. برای واگن‌های مترو نیز بر اساس قرارداد سنوات گذشته یک میلیون و ۲۵۰ هزار یورو هزینه خرید و تأمین هر واگن است که بر اساس قرارداد با شرکت واگن‌سازی و تأمین ۱۱۳ واگن جدید این مبلغ کاهش و حدود ۹۰۰ هزار یورو در نظر گرفته شده است. بنابراین بهره‌مندی از تولید ملی در این راستا مایه افتخار است و در کاهش هزینه‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.

خرید ۶۳۰ واگن مترو ازچین مدت‌هاست که با حاشیه‌های زیادی مواجه شده و هنوز به سرانجام نرسیده است آخرین پیگیری‌ها در این زمینه به کجا رسیده و چه زمانی این ۶۳۰ واگن به مترو تهران می‌رسد؟

از آنجایی که تأمین مالی در این زمینه اساساً مبتنی بر فاینانس است و طبق قانون فاینانس ۸۵ درصد مبلغ را طرفی که فاینانس را تأمین می‌کند باید بپردازد و ۱۵ درصد را کشور مبد‌أ که ما در تأمین ۱۵ درصد این مبلغ نتوانستیم موفقیتی را به دست آوریم و دولت اقدامات لازم را آنطور که باید و شاید انجام نداد. در آینده اداری در زمینه تأمین این ۶۳۰ واگن متأسفانه طولانی شده در حالی که سال ۹۶ مناقصه آن برگزار شد و تا امسال برنامه‌ها در زمینه تأمین این واگن‌ها ادامه داشته البته در تیر ماه تکمیل فرآیند اداری در چین انجام گرفته و امیدواریم تا پایان ۱۴۰۰مجوزها در چین اخذ شود.

رایزنی شورای ششم با وزارت کشور و وزیر جدید برای تامین ۱۵ درصد فایناس ۶۳۰ واگن چینی 

در قانون بودجه قرار بود ۱۵ درصد این موضوع از محل صندوق توسعه ملی در بودجه استفاده شود که متأسفانه این مورد از بودجه ۱۴۰۰ حذف شد و هنوز معلوم نیست و مشخص نشده که قرار است از کجا این مبلغ برداشته شود. با دولت دوازدهم و سیزدهم مکاتباتی شده و اکنون شورای ششم با وزارت کشور و وزیر جدید رایزنی کرده است تا تعیین تکلیف صورت گیرد و برنامه مشخص شود. اگر فاینانس ابتر بماند قطعا قرارداد به نتیجه نخواهد رسید و باید توجه داشت که ال‌سی در این قرارداد زمانی باز می‌شود که فرآیند اداری اتمام و ۱۵ درصد از مبلغ از طرف ایران تأمین شود.

پیگیری کمیسیون عمران مجلس برای مترو

اخیراً جلسه‌ای با کمیسیون عمران مجلس در این زمینه برگزار شده است آیا نتیجه‌ای در مورد تأمین ۱۵ درصد مورد نیاز برای ۶۳۰ واگن مترو انجام خواهد شد؟

بله، اخیراً‌جلسه‌ای با اعضای کمیسیون عمران مجلس داشتیم و مباحثی را برای آنها مطرح کردیم طرح موضوع انجام گرفت و قرار شد نمایندگان مجلس هم پیگیری‌های لازم را انجام دهند و نتیجه را به ما اعلام کنند.

علت زمان بر شدن ساخت خط ۱۰ مترو

ساخت خط ۱۰ مترو تهران مدتی است آغاز شده در حال حاضر و با گذر زمان چقدر در اجرای این پروژه به پیش رفته‌اید؟

در مورد خط ۱۰ مترو در دو جبهه کاری مشغول فعالیت هستیم یکی کارگاه میدان دریاچه چیتگر و دیگری میدان اتریش که دو ماه پیش اقدامات در این زمینه آغاز شد.منابع مورد نیاز برای خط ۱۰ از بودجه غیرنقد به طور مثال فروش املاک پیش می‌رود و از آنجایی که ارزیابی املاک ممکن است زمان ببرد و اینکه چقدر پیمانکار قیمت‌های ارزیابی شده را بپذیرد همین باعث زمان‌بر شدن اجرای پروژه شده است.

از ۴ خط جدید مترو چه خبر؟

در مورد دیگر خطوط جدید مترو از جمله خط ۱۱، ۸ و ۹ چه خبرهایی دارید؟

خط ۱۱، ۸، ۹ و تکمیل خط ۱۰ بر اساس مطالعات امکان‌سنجی، قطعی کردن مسیرها و اولویت‌بندی‌ها مورد توجه است به زودی جمع‌بندی در این زمینه حاصل می‌شود و ما بر اساس سیاست شورای ششم و مدیریت شهری به تدریج پیش خواهیم رفت.

تاکید علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران برای تکمیل خطوط ۶ و ۷

تمهیدات شهردار جدید تهران در جهت توسعه خطوط مترو چگونه بوده است؟

علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران تأکید ویژه‌ای بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ و اضافه کردن واگن‌های جدید به مترو دارند و ما سعی کرده‌ایم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.

منبع : https://www.farsnews.ir/news/14000623000213

نظرات