web analytics
سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
۰۹:۲۳:۵۶

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

رشد ۲۵ درصدی تجارت خارجی در مرداد/ ادامه روندافزایشی ترانزیت

سخنگوی گمرک گفت: تجارت غیر نفتی کشور در ماهِ مرداد، به ۸ میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار رسید که نسبت به مرداد سال قبل رشد ۲۵.۴ درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک در تشریح کارنامه تجارت خارجی کشور در پنجمین ماه سال، اظهار داشت: در مرداد ماه ۱۱ میلیون و ۳۲۵ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که نسبت به مرداد سال قبل ۱۰.۶ درصد در وزن و ۲۵.۴ درصد در ارزش افزایش داشته است.

وی در خصوص میزان صادرات کشور در مرداد گفت: صادرات کشور در مرداد ماه، هشت میلیون و ۴۱۹ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مرداد سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۱ درصدی در وزن و ۱۸ درصدی در ارزش همراه بوده است.

سخنگوی گمرک افزود: چین با خرید دو میلیون ۲۶۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و رشد یک درصدی نسبت به مرداد ۱۴۰۰، عراق با خرید یک میلیون و ۷۲۳ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۵۶۳ میلیون دلار و رشد ۳۸ درصدی، امارات با یک میلیون و ۴۹ هزار تن کالا به ارزش ۵۱۷ میلیون دلار و رشد ۸۹ درصدی، ترکیه با ۳۱۹ هزار تن کالا و کاهش هفت درصدی و هند با خرید ۳۹۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۶۲ میلیون دلار و رشد ۳۷ درصدی نسبت به مرداد سال قبل، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در مرداد ماه بودند.

لطیفی در خصوص میزان واردات کشور در مرداد ماه گفت: دو میلیون و ۹۰۶ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار در مرداد ماه، با ترخیص از گمرکات اجرایی، وارد کشور شد که ۹ درصد از لحاظ وزنی و ۳۲ درصد از لحاظ ارزش بیشتر از مرداد سال قبل بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص پنج کشور اول تأمین کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در مرداد ماه توضیح داد: امارات با فروش یک میلیون و سه هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار و رشد ۲۶ درصدی، چین با ۳۳۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار و رشد ۵۲ درصدی، ترکیه با ۱۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۷۹ میلیون دلار و کاهش هشت درصدی، هند با ۲۲۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار و رشد ۳۶۲ درصدی و روسیه با فروش ۲۳۳ هزار تن کالا به ایران به ارزش ۱۱۶ میلیون دلار و رشد ۳۵ درصدی، پنج کشور اول تأمین کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در ماه پنجم سال بودند.

لطیفی با اشاره به میزان ترانزیت خارجی از کشورمان در مرداد ماه گفت: در مرداد ماه امسال، یک میلیون و هشت هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به میزان کالاهای عبوری خارجی در مرداد سال ۱۴۰۰ رشد سه درصدی داشته است.

منبع : mehrnews.com/xYrhv

نظرات