web analytics
جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
۱۵:۰۰:۳۳

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل

دلایل ترخیص نشدن کالا‌های اساسی و غیراساسی از گمرکات و بنادر کشور چیست؟

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در تازه‌ترین گزارش آخرین وضعیت کالا‌های موجود در بنادر و گمرکات کشور را تشریح کرد.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در تشریح آخرین وضعیت کالا‌های موجود در بنادر و گمرکات کشور گفت:سه دسته بندی کالا‌های اساسی، کالا‌های غیراساسی غیر کانتینری و کالا‌های کانتینری را باید برای کالاهای موجود در گمرکات در نظر گرفت.

وی افزود: در دسته بندی «اول» کالا‌های اساسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. از ابتدای سال جاری بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی وارداتی به ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است. درحال حاضر، میزان موجودی کالا‌های اساسی در بنادر و گمرکات کشور به بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن می‌رسد که بیش از ۲ میلیون تن از این اقلام در بندر امام خمینی (ره) دپو شده است. حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزارتن از موجودی کالا‌های اساسی را ذرت به خود اختصاص داده است.

ارونقی بیان کرد:قسمتی از کالا‌های اساسی که در حال حاضر ترخیص نشده اند، در انتظار تأمین ارز هستند؛ بعضی از این اقلام بصورت اعتباری خریداری شده و به بنادر حمل شده اند و اسناد مالکیت نیز در اختیار خریدار داخلی قرار دارد و درخصوص مقداری از این کالاها، هنوز مالکیت به صاحب کالا منتقل نشده است. علیرغم اینکه گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت، ترخیص ۵ قلم کالای اساسی «ذرت، جو، کنجالۀ سویا، دانه‌های روغنی و روغن خام» را بدون ارائه کدرهگیری بانک بلامانع اعلام کرده اند، اما به نظر می‌رسد صاحبان کالا علاقه‌ای به ترخیص این اقلام، تا تأمین ارز این کالا‌ها ندارند.


ارونقی، تعداد شناور‌های منتظر در لنگرگاه بنادر کشور را ۱۶ فروند حاوی ۷۳۶ هزار تن کالای اساسی و تعداد شناور‌های درحال تخلیه در بنادر را ۶ فروند حاوی ۸۵ هزارتن کالای اساسی برشمرد و عنوان کرد تخلیۀ کالا‌های اساسی در بنادر بصورت شبانه روزی انجام می‌پذیرد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران خاطر نشان کرد: در دسته بندی «دوم»، کالا‌های غیراساسی غیرکانتینری قرار دارد که بیش از ۸۰٪ این کالا‌ها مواد اولیه و یا واسطه‌ای واحد‌های تولیدی، ماشین آلات مرتبط با تولید، تجهیزات پروژه‌های راهبردی و ملی است که از نظر گمرک بسیار حائز اهمیت است. میزان این کالا‌ها در بنادر و گمرکات کشور به بیش از ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تن می‌رسد که در گروه کالایی ۲۱ تا ۲۷ قرار گرفته و اصلی‌ترین مشکل جهت ترخیص این اقلام، قرار نگرفتن درصف تخصیص ارز و عدم تأیید منشأ ارز این کالا‌ها است. باید توجه داشت هیچ اختیاری به گمرک در خصوص ترخیص اقلام در صف تخصیص ارز حتی بصورت درصدی داده نشده و این امر باعث ایستایی در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا‌های این دسته شده است.

ارونقی گفت: تشخیص اولویت ترخیص کالا‌های این دسته مرتبط با تولید، با وزارت صنعت، معدن و تجارت است که فهرست اقلام مربوطه توسط گمرک و وزارت خانه مزبور احصاء و به بانک مرکزی اعلام شده که درصورت «تأیید منشأ ارز» این اقلام، ترخیص این کالا‌ها در حداقل زمان ممکن صورت خواهد پذیرفت. این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد با توجه به لزوم ارائه تسهیلات لازم برای واحد‌های تولیدی، متعاقب پیگیری‌های صورت پذیرفته، مشکلات این واحد‌ها مرتفع و کالا‌های دپو شده در این دسته قابلیت ترخیص پیدا کنند.

معاون گمرک ایران درخصوص دسته سوم کالا‌های موجود در بنادر و گمرکات به تعداد کانتینر‌های موجود در بنادر و گمرکات پرداخت و اعلام کرد: در دسته بندی «سوم»، کانتینر‌های پُر وارداتی موجود در بنادر و گمرکات مدنظر است که تعداد این کانتینر‌ها به بیش از ۲۳ هزار دستگاه کانتینر برآورد می‌شود. البته در داخل این کانتینر‌ها ممکن است علاوه بر کالا‌های از نوع اقلام دستۀ دوم، کالا‌های اساسی مانند برنج نیز موجود باشد چرا که در سال قبل، تا این مدت زمان، بیش از ۹۳۰ هزارتن برنج از گمرکات کشور ترخیص شده بوده لیکن در سال جاری و در این مدت زمان، فقط درحدود ۵۰۰ هزارتن برنج، از گمرکات کشور ترخیص و مابقی (بیش از ۲۰۰ هزار تن) در انتظار تخصیص ارز و متعاقب آن تأیید منشأ ارز می‌باشند که وفق مصوبات ستاد تنظیم بازار، مقرر شده است بقید فوریت در این خصوص اقدام لازم صورت پذیرد.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news

نظرات