web analytics
سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
۰۵:۴۹:۳۰

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

ارتباط لجستیک و حمل و نقل

در مقاله گذشته به بررسی روش های حمل و نقل پرداختیم. همچنین درباره مزایا و معایب هر روش صحبت هایی کردیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی ارتباط لجستیک و حمل و نقل بپردازیم. لجستیک مفهومی از چند فرآیند متفاوت می باشد که می توان مهمترین فرآیند لجستیک را بحث حمل ونقل بیان کرد.

ارتباط متقابل حمل و نقل و لجستیک

عنصر اصلی لجستیک را می توان بخش حمل و نقل آن نام برد. بیشترین هزینه مصرفی در لجستیک مربوط به همین بخش حمل و نقل می باشد. اگر روندی که یک کالا طی می کند تا به دست مصرف کننده برسد را بررسی کنیم متوجه اهمیت بحث حمل و نقل می شویم.
فرضا قصد صادرات یک محصول را داریم. در ابتدا پس از تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصول اقدام به تولید محصول مدنظر می کنیم. دقت کنید که برای تامین مواد اولیه نیز به فرآیند حمل و نقل نیاز است. پس از تولید محصول و بسته بندی آن، با توجه به روش حمل و نقل انتخابی پیش خواهیم رفت. یعنی اگر قصد صادرات محصول از طریق دریا را داشته باشید درابتدا محصول به یکی از بنادر برده می شود. سپس از طریق کشتی های باری به کشور مدنظر شما انتقال داده می شود. در بندر کشور واردکننده محصول شما، از طریق شیوه های حمل و نقل موجود، محصولتان به دست مصرف کننده می رسد. با در نظر گرفتن همین مثال ساده متوجه شدیم که حمل و نقل عضو اصلی لجستیک می باشد.

ارتباط لجستیک و حمل و نقل

هماهنگی در حمل و نقل

همانطور که بررسی کردیم بدون حمل و نقل شاهد فرآیند لجستیکی نیز نخواهیم بود. از لحظه دریافت کالای تولید شده در شرکت تا تحویل آن به مصرف کننده ها نیازمند حمل و نقل هستیم. یک سیستم حمل و نقلی مناسب تاثیر بسزایی در فرآیند لجستیکی دارد. با توجه به گستردگی امور مربوطه به این بخش لازم است تا هماهنگی ویژه ای در این حوزه صورت بپذیرد. این هماهنگی ها در زمان های جابجایی کالاهای خاص با جدیت بیشتری نیز باید صورت بپذیرد. وجود یک هماهنگی بسیار خوب سبب می شود باقی بخش های لجستیک نیز به خوبی با شرایط کنار بیایند و درنتیجه محصول هرچه سریعتر در اختیار مصرف کننده قرار گیرد. در این راستا نیاز است تا تمام دستگاه های فعال در بخش حمل و نقل بروز باشند. وجود کوچکترین خرابی باعث ایجاد یک ناهماهنگی می شود که در نهایت می تواند زنجیره تامین کالا و لجستیک را تحت تاثیر قرار بدهد. وجود یک سیستم لجستیکی خوب و بروز می تواند بازده سیستم کلی را افزایش بدهد. تقریبا تمام شرکت ها به دنبال افزایش راندمان خود هستند. یکی از راه های افزایش راندمان در شرکت های لجستیکی، به روز نگاه داشتن سیتسم حمل ونقل شرکت می باشد. همچنین وجود ناوگان گسترده و در دسترس برای حمل و نقل به تمام شیوه های زمینی، ریلی، هوایی و دریایی می تواند باعث افزایش کارایی شرکت شود.

ارتباط لجستیک و حمل و نقل

تاثیر حمل و نقل در زنجیره تامین

بیان کردیم که وجود یک سیستم حمل و نقلی مناسب باعث افزایش کارایی و راندمان شرکت می شود. از دیگر مزایای سیستم های بروزشده می توان به کاهش هزینه ها و ارتقا خدمات اشاره کرد. رساندن محصول به مصرف کننده با وجود این ویژگی های مثبت نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت. کم شدن هزینه های مصرفی باعث کاهش قیمت کالا می شود. درنتجیه محصول با قیمت ارزان تری به دست مصرف کننده خواهد رسید. وجود سیتسم های بروز باعث می شود تا زمان بندی های تعیین شده نیز به خوبی رعایت شود. درنتیجه دچار کمبود کالا در بخش های مختلف نخواهید شد. زیرا تمام کالاها به موقع توزیع می شود. با اینکار زنجیره تامین کالا نیز دچار مشکل نخواهد شد. وجود پیوسته کالا باعث رضایتمندی مشتریان خواهد شد و سبب می شود برند شرکت تولید کننده بتواند به خوبی در بازار با دیگر رقبا رقابت کند. در این فضای رقابتی که بین تولیدکنندگان موجود است اگر کالایی کمیاب شود یا با هزینه ای بیشتر روانه بازار شود به سرعت جای خود را به کالاهای دیگر خواهد سپرد. بنابراین باید همواره به مسائلی از این قبیل توجه نمود. ارتقا کیفیت محصولات و در دسترس قرارداشتن آنها از دیگر مسائل مهم است.
سعی این مقاله بیشتر بر این بود تا بتواند درباره اهمیت حمل و نقل در لجستیک مطالبی را بیان کند. در مقاله های بعدی به بررسی موارد دیگر لجستیک می پردازیم.

منبع : https://kscshipping.co/

نظرات