web analytics
جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۰۳:۵۳:۴۶

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

اخبار حمل و نقل و اهمیت آن

اخبار حمل و نقل موضوعی است که آن‌چنان که باید به اهمیت آن پرداخته نشده‌است. موضوع راه و ترابری به طور غیرمستقیم در مسائل روزانه ما اثرگذار است. تقریباً تمام امور زندگی ما به نوعی با انواع حمل و نقل مرتبط است. درباره صنعت حمل و نقل  پیش از این مطلبی نوشته‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست. اساساً هر تولیدکننده و یا ارائه‌دهنده خدماتی برای انجام امور شغلی خود وابسته به حمل و نقل است. از طرفی مصرف‌کننده نیز برای استفاده از این موارد نیازمند بهره‌مندی از ترابری است. موضوع اصلی حمل و نقل و راه و ترابری جابجایی بار و جابجایی انسان است. در مقالات پیشین به طور مجزا به معرفی و بررسی هر یک از انواع حمل و نقل پرداخته‌ایم. اما در این مقاله به بررسی نقش اخبار حمل و نقل در مسائل اقتصادی و روی‌دادن برخی اتفاقات در جامعه خواهیم پرداخت. با ترابران همراه باشید.

اخبار حمل و نقل
آگاهی از انواع حمل و نقل می‌تواند در مسائل مختلفی موثر باشد

اخبار حمل و نقل چرا مهم است؟

همان‌طور که گفته شد تمامی فعایت‌های اقتصادی به حمل و نقل وابسته‌اند. اگر یک تولیدکننده نتواند تولید خود را به مصرف‌کننده برساند، دچار ضرر شده و عملاً شغل و حرفه خود را باید کنار بگذارد. اگر مجموعه‌ای که نوعی خدمات را ارائه می‌دهد، نتواند به مخاطب و مشتری خود برسد و یا مشتری نتواند به فضای ارائه خدمات دسترسی پیدا کند، عملاً او نیز باید شغل خود را رها کند، چرا که فعالیت‌های شغلی همگی بر پایه اقتصاد بنا شده است. از این منظر حتی خود مشتری نیز مانند تولیدکننده و یا ارائه‌دهنده خدمات به انواع حمل و نقل و راه و ترابری وابسته است. بهترین مثالی که برای این موضوع می‌توان بیان کرد پست است. هر محموله‌ای که در دنیای تجارت و یا خارج از آن جابجا می‌شود، مدیون حمل و نقل است. مثال دیگری که بتوان بیان کرد موضوع گردشگری و یا همان توریسم است. جابجایی مسافر به هر طریقی، مصداق بارز استفاده از انواع حمل و نقل است. اگر در ویکی‌پدیا واژه حمل و نقل را سرچ کنید با جمله ترابری یا حمل و نقل به جابجایی یا انتقال انسان، حیوان یا کالا، از جایی به جای دیگر گفته می‌شود، روبرو خواهید شد. این تعریف بیان‌گر نقطه‌نظر این مقاله است. آگاهی از انواع حمل و نقل می‌تواند در مسائل مختلفی موثر باشد. اعم از تصمیم‌گیری برای انتخاب مسیر یک سفر تا برآورد هزینه ارسال یک کالا و امور مربوط به یک تجارت دریایی. اهمیت اخبار حمل و نقل شهری در زمانی که برای تردد در شهر صرف می‌کنیم و یا مسیری را برای خود انتخاب می‌نماییم بیشتر خودش را نشان می‌دهد.  ترافیک شهری در حقیقت بخشی از اخبار حمل و نقل است که در شهر محل زندگی ما در حال وقوع است. همه این مثال‌ها بیان‌گر اهمیت این موضوع است.

اخبار حمل و نقل
حمل و نقل به ۳ دسته زمینی، دریایی و هوایی تقسیم می‌شود

انواع مختلف حمل و نقل چیست؟

به طور کلی حمل و نقل به ۳ دسته زمینی، دریایی و هوایی تقسیم می‌شود. شاخه حمل و نقل زمینی خود به دو دسته ریلی و جاده‌ای تقسیم می‌شود. این خود اساس شکل ‌گیری راه و ترابری است. در ادامه به معرفی اجمالی هر یک از این موارد و تأثیر اخبار حمل و نقل آن‌ها بر مسائل مختلف می‌پردازیم.

  • حمل و نقل زمینی: همان‌طور که از اسم این گروه بر می‌آید مربوط به جابجایی روی زمین است. اساساً راه یکی از باستانی‌ترین میراث بشر است. از راه شاهی هخامنشی در کشور در بیش از ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح(ع)، تا بخش‌هایی از جاده ابریشم در بخش شمالی کشور، همه بیان‌گر پیشینه حمل و نقل در کشور ما است.
  • حمل و نقل جاده‌ای: با باب شدن استفاده از خودرو در ایران در زمان احمدشاه قاجار، نیاز به راه مناسب برای اتومبیل در مسیرهای بین شهری و کم‌کم کوچه و خیابان داخل شهر باعث شد تا به مرور تکنولوژی مناسب راه‌سازی نیز وارد کشور شود. به مرور خودرو از یک وسیله تجملاتی به یک وسیله مورد استفاده روزانه مبدل شد. امروزه وجود راه و ناوگان حمل و نقل عمومی بخش مهم عمران و آبادانی یک منطقه است. حمل و نقل عمومی و یا امکانات راه و ترابری ، تأثیر مستقیم بر امور متفاوتی دارد. از قیمت ملک و زمین و آپارتمان، تا کسب و کارهای مختلف و راه‌اندازی بازار و یا پاساژ و امور تجاری. این موضوع در امور درمانی نیز بسیار موثر است. به نوعی یک رابطه لازم و ملزومی بر این موضوع حاکم است. همواره احداث و راه‌اندازی مراکز درمانی نیازمند تأمین امکانات حمل و نقل بوده و هست. اخبار حمل و نقل و شناخت راه‌ها و اطلاع از وجود آن‌ها تأثیر مستقیمی در سفرهای برون شهری داخل مرزی دارد. شناخت مسیرهای حرکت ناوگان حمل و نقل بین شهری و یا مسیرهای جاده‌ای در راه‌اندازی مراکز اقامتی و رفاهی-تفریحی نیز موثر است و اثر مستقیمی در رونق گردشگری و صنعت توریسم دارد. این خود یک موضوع بسیار گسترده و پرمطلب است که شرح و بسط آن از حوصله خواننده خارج است، لذا به همین مقدار بسنده می‌کنیم.
  • حمل و نقل ریلی: یکی از عوامل پیشرفت برخی امور در زمان پهلوی اول احداث راه‌آهن سراسری و اتصال نقاط مختلف کشور به یکدیگر توسط راه‌آهن بود. سهولت در امر سفرهای زمینی، بخصوص از لحاظ ایمنی. سرعت در جابجایی حجم زیادی از افراد، کالا و بعضاً حیوانات، باعث شد تا راه‌آهن به سرعت در بین جوامع مختلف جایگاه و اهمیت خود را پیدا کند. نقش اخبار حمل و نقل در این مورد به خوبی خود را نشان خواهد داد. با توجه حرکت مردم از روستاها به سمت شهرها، و پس از مدتی نیاز به برگشت آن‌ها به دیار خود، اطلاع رسانی راه‌اندازی ایستگاه‌ها و خطوط‌آهن جدید، در سهولت این تردد بسیار موثر است. مثال این امر راه‌اندازی خط‌آهن منطقه ترکمانچای و روستای تیرآباد است. این موضوع باعث تسریع در حمل و نقل زمینی و پیشرفت راه و ترابری و سهولت در تردد شده‌است. لذا حضور افراد در این منطقه بیش از پیش شده و این حضور باعث رونق گرفتن امور اقتصادی و اشتغال‌زایی خواهد‌شد. در حال حاضر بسیاری از اهالی‌ای که از این روستا مهاجرت کرده‌بودند به روستا بازگشته و در حال ساختن زمین‌های پدری خود و احداث ساختمان‌های جدید می‌باشند.
  • حمل و نقل دریایی: حمل و نقل دریایی سهم مهمی در اخبار حمل و نقل دارد. اما چون در کشور ما بیش‌تر در زمینه تجاری فعالیت دارد، مخاطب خاص داشته و عموم مردم به آن کم‌تر توجه می‌کنند. این نوع از انواع حمل و نقل فقط در جنوب و یا شمال کشور جریان دارد، اما گستره آن در جنوب کشور بیشتر است. زیرا دسترسی کشور به آب‌های بین‌المللی و آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان در جنوب کشور امکان‌پذیر است. سهم مسافری در حمل و نقل دریایی کمتر از دیگر انواع حمل و نقل است. بیشتر ترابری مسافری دریایی بین شهرهای ساحلی استان‌های جنوبی کشور و جزایری مانند قشم، کیش، هرمز، هنگام و … و تردد بین خود جزایر صورت می‌گیرد. بیشترین حمل و نقل دریایی مربوط به تجارت و در حقیقت پست است. ارسال و دریافت محموله های تجاری از طریق دریا صورت می‌گیرد. در این‌جا نقش اخبار حمل و نقل به معرفی باربری‌ها و شرکت‌های صادرات-واردات باز می‌گردد. این خود موضوع بسیار مهمی است و نقش بسزایی در امور اقتصادی را ایفا می‌کند. در آینده به بررسی این موضوع و اهمیت شناخت شرکت‌های حمل و نقل دریایی خواهیم پرداخت.
  • حمل و نقل هوایی: اخبار حمل و نقل هوایی سهم بیش‌تری نسبت به دیگر انواع حمل و نقل را به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال میزان جستجوی بلیط هواپیما بسیار بیش‌تر از بلیط اتوبوس یا بلیط قطار است. این موضوع را با جستجو در سایت گوگل می‌توانیم دریابیم. این علاوه بر تعدد مخاطبان و مشتریان حمل و نقل هوایی بین‌المللی در امور تجاری و باربری است. سرعت در جابجایی و تفاوت کیفیت خدمات ارائه شده در حمل و نقل مسافر و کالا دلیل اصلی زیاد بودن مشتریان و گرمی بازار این نوع از حمل و نقل است. طبیعتاً راه و ترابری جاده‌ای نقاط قوت خود را دارد اما تنها نقطه ضعف آن در مقابل ترابری هوایی موضوع زمان است. مسیری که با ماشین از طریق حمل و نقل زمینی در ۲ الی ۳روز انجام می‌گیرد، در حمل و نقل هوایی در ۱ ساعت انجام می‌شود. واین خود بزرگ‌ترین نقطه قوت آن است.

موارد فوق تنها گویای نقش و اهمیت اخبار حمل و نقل در انواع آن است. هر چه میزان آموزش عمومی و اطلاع رسانی اجتماعی در این زمینه بیش‌تر و بهتر باشد، کارکرد این اخبار و اهمیت مراکز خبری در زمینه ترابری بیش از پیش برای عموم اجتماع و آحاد مختلف مردم مشخص خواهد شد.

منبع : https://tarabaran.com/?p=959 

نظرات