web analytics
پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
۱۵:۱۹:۳۷

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل

یک‌هزار کارشناس مجازی می‌تواند از مشکلات گمرکی بکاهد

تهران- ایرنا- معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: قرار است تعداد کارشناسان مجازی گمرک به یک‌هزار نفر برسد که امیدواریم این موضوع بتواند اندکی از حجم مشکلات موجود بکاهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «مهرداد جمال ارونقی» امروز در نشستی مشترک با جمعی از مدیران شرکت های پیشران اقتصادی بخش خصوصی کشور با تبادل نظر درباره مشکلات موجود پیش‌روی تولیدکنندگان، اظهار داشت: این سازمان برای بررسی و تسهیل فرآیندهای گمرکی مربوط به کارآفرینان آمادگی کامل دارد.

وی بیان‌داشت: معاونت فنی و امور گمرکی همواره تلاش کرده با صدور بخشنامه، برگزاری جلسات متعدد با بانک مرکزی، وزارتخانه‌های مختلف، سازمان بازرسی کل کشور و ستاد مبارزه با قاچاق، نقش موثری در حمایت از مجموعه‌های تولیدی کشور داشته باشد.

ارونقی در تشریح برخی موانع موجود بر سر ترخیص درصدی کالا از گمرک، با اشاره به لزوم صدور کد رهگیری از سوی بانک مرکزی و تخصیص ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی، خاطرنشان کرد: اگرچه اکنون صاحبان کالا می‌توانند با پرداخت هزینه‌های قانونی نسبت به ترخیص کالای خود از گمرک اقدام کنند، اما به دلیل وجود تفاوت ریالی بین ارز ترجیحی و ارز نیمایی و احتمال عدم تخصیص ارز توسط دولت، می‌تواند برای تولیدکنندگان مشکل ساز شود.

معاون فنی و امور گمرکی با انتقاد در خصوص کارشناسان مجازی، تاکید کرد: در حال حاضر ۱۴۲ کارشناس مجازی در مجموعه گمرکی کشور مشغول به فعالیت هستند، اما این روش نه تنها نمی‌تواند مشکلات احتمالی در گمرک را مانع شود بلکه موجب تاخیر و عدم هماهنگی‌های بسیاری نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس قوانین جدید و با هدف مدیریت منابع ارزی کشور، ترخیص همه سفارشاتی که پس از سال ۹۷ ثبت شده و ارزش آنها بیش از ۲ هزار یورو باشد، نیازمند دریافت کد رهگیری از سوی بانک مرکزی یا بانک عامل و تامین منابع ارزی است.

ارونقی ادامه‌داد: البته مطابق بند یک ماده ۳۸ برخی سفارشات در صورتی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت یا وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تایید باشند و مجوز قانونی برای آنها صادر شود، بدون در نظر گرفتن سقف ارزشی اشاره شده قابلیت ترخیص خواهند داشت.

معاون فنی گمرک کشور همچنین با اشاره مشکل سامانه جامع گمرکی کشور (EPL) و دستور رییس‌جمهوری برای ادغام سیستم جامع تجارت و سیستم جامع گمرکی، خاطرنشان‌کرد: به دلیل عدم همخوانی این دو سامانه از تاریخ نهم آذرماه امسال، قرار بود این سیستم یکپارچه راه‌اندازی شود تا از تداوم مشکلات موجود جلوگیری شود.

وی ابراز امیدواری کرد با شروع به کار این سیستم یکپارچه، تولیدکنندگان و تجار بتوانند در کمترین زمان ممکن سفارشات خود را ثبت و پیگیری کنند.

در این نشست «محمدرضا غزنوی» دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران به نمایندگی از دیگر اعضای این مجمع ابراز امیدواری کرد با بررسی و پیگیری مباحث مطرح شده و همچنین حمایت‌های گمرک کشور، مشکلات کارآفرینان و تولیدکنندگان کشور با هدف افزایش عمق تولید و رسیدن به مرز خودکفایی هر چه سریعتر برطرف شود.

منبع : www.irna.ir/news/84198423/

نظرات