web analytics
شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۰۲:۰۳:۰۳

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

کاهش قاچاق و توسعه تجارت با ساماندهی بازارچه‌های مرزی

تهران- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه با بیان اینکه احیای بازارچه‌های مرزی می‌تواند سطح روابط بین ملت‌های همسایه را افزایش دهد، افزود: ساماندهی این بازارچه‌ها به کاهش قاچاق، ایجاد اشتغال و افزایش تجارت و داد و ستد با کشورهای همسایه منجر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «آیت‌الله سیدابراهیم رییسی» رییس جمهوری چه در طول دوران رقابت‌های انتخاباتی و چه بعد از آن بارها ایجاد بازارچه‌های مرزی و مبادلات مرزنشینان را مورد اهمیت دانسته است و بر اهمیت توسعه تجارت و صادرات به کشورهای همسایه تاکید کرده است.

وی در این خصوص گفته است: تبادلات مرزی مرزنشینان را در قالب یک بازار کاملا قانونمند و سامان‌یافته بسیار سودمند می‌دانم. این تبادلات هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم نحوه تجارت و داد و ستد با کشورهای همجوار را سامان می‌دهد و از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند.

در همین راستا، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ایجاد بازارچه‌های مرزی باید در سطح حاکمیت ها مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: ترددها و ارتباطاتی که به موجب احیا یا احداث تجارت مرزی انجام می شود، سطح روابط اقتصادی را میان کشورها افزایش می دهد.

«مهرداد سعادت» تصریح کرد: توسعه و رونق روابط تجاری با همسایگان به نتیجه رسیدن همان خواسته ای است که در دوره های مختلف کشورها به دنبال آن هستند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت و تجارت در بازارچه‌های مرزی به دلیل تاثیر مستقیم بر اقتصاد مرزنشینان دارای اهمیت بسیاری است و می تواند در شاخصه های بیکاری این مناطق و شهرهای مجاور تغییرات چشمگیری را ایجاد کند.

سعادت با بیان اینکه در زمینه بازارچه های مرزی باید برنامه ریزی دقیق و اصولی پیگیری و اجرایی شود، اظهار داشت: با واگذاری مدیریت این مناطق به اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی می توان شاهد رشد در زمینه این تجارت بود.

وی خواستار مشارکت بخش خصوصی در مدیریت و توسعه بازارچه‌های مرزی شد و افزود: منطبق نبودن برخی دستورالعمل ها با وضعیت اجرایی مشکلات بسیاری را ایجاد می کند.

سعادت با بیان اینکه فعالان اقتصادی در بازارچه های مرزی همواره از اعضای بخش خصوصی بوده اند، خاطرنشان کرد: در مرز ایران و ترکیه بازارچه های تعطیل شده ای وجود دارد که می توان نسبت به احیای آن اقدام کرد و فعالان تجارت این کشور نیز بسیار به تبادلات در این بخش علاقه نشان می دهند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه با اشاره به نشست هفته گذشته اتاق بازرگانی ایران با «حسین امیر عبدالهیان» وزیر امور خارجه، تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی و تجارت مرزی موضوع مهم مطرح شده در این نشست بود تا اقتصاد منطقه و مرزنشینان کشور را تغییر دهیم.

وی با اشاره به تشکیل کمیته مشترک رییس اتاق بازرگانی ایران با وزرای صنعت و امور خارجه، تاکید کرد: این کمیته می تواند تصمیمات ثمربخشی در زمینه اقتصادی و تجارت خارجی در دستور کار قرار دهد که بسیار مفید خواهد بود.

سعادت تصریح کرد: برای توسعه تجارت باید بخشی از مبادلات را از طریق بازارچه های مرزی و مرزنشینان انجام دهیم تا شاهد رونق بیشتر در کشور و روابط با همسایگان باشیم.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین اعلام گمرک مجموع تجارت خارجی ایران در پنج ماهه نخست سال‌جاری به ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد دلار رسید که با تراز یک میلیارد دلاری مثبت سهم صادرات ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار بود.

منبع : www.irna.ir/news/84468067/

نظرات