web analytics
پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۱۰:۱۷:۱۹

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

هدف‌گذاری افزایش ترانزیت به ۲۰ میلیون تن تا پایان امسال

شورای عالی هماهنگی ترابری کشور افزایش ترانزیت از مسیر ایران با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های کشور را تصویب کرد.

روزنامه ایران: نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور با موضوع افزایش ترانزیت از مسیر ایران با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های کشور در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، هدفگذاری برای افزایش بار ترانزیتی از کشور را ۲۰ میلیون تن تا پایان امسال اعلام کرد. او در گفت‌و‌گو با «ایران»، راهکارهای رسیدن به این هدف را تشریح کرد.

شورای عالی ترابری افزایش حدود ۲ برابری ترانزیت را مصوب کرده است. با توجه به شرایط بخش حمل و نقل رسیدن به این عدد چگونه امکانپذیر خواهد بود؟


سال ۱۴۰۰ میزان کالای ترانزیتی از کشور ۱۱,۵ میلیون تن بود. با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، شورای عالی  ترابری بر اساس نظر کارگروه «روانسازی و توسعه ترانزیت» تابع هدف خود را ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی تا پایان امسال درنطر گرفته است. این کارگروه زیر مجموعه شورای عالی  هماهنگی ترابری، برای ترانزیت و روان‌سازی حمل و نقل تشکیل شده است. کارگروه ترانزیت و روان سازی حمل و نقل، نگاه عملیاتی به بحث ترانزیت دارد و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند و مصوبات آن در شورای عالی ترابری مطرح می‌شود.
اهمیت و نقش مؤثر تدوین سیاست راهبردی اقتصاد، پایش وضعیت زیرساخت‌ها، فعال شدن ترانزیت از کریدورهای شرقی- غربی و شمالی- جنوبی، اعمال اصلاحاتی در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز تدوین و شفاف‌سازی فرایندها در اولویت برنامه‌ها برای افزایش ترانزیت از کشور قرار دارد.

در هدفگذاری افزایش ترانزیت، سهم بخش‌های حمل و نقلی چگونه تعیین شده است؟


از عدد ۲۰ میلیون تنی ترانزیت، ۱۵ تا ۲۰ درصد مربوط به سهم حمل و نقل ریلی و مابقی سهم حمل و نقل جاده‌ای است.

سهم عمده ترانزیت بار در کشور از حمل و نقل جاده‌ای است. با چه راهکارهایی افزایش ترانزیت جاده‌ای قرار است محقق شود؟


اول باید ظرفیت جابه‌جایی را افزایش دهیم سپس برای مشکلات، موانعی را که در مسیر تسهیل جابه‌جایی و مقررات وجود دارد مشخص کنیم. کارگروه روان سازی و توسعه ترانزیت مشکلات افزایش ترانزیت را بررسی می‌کند و طرح خود را با هماهنگی راهداری، راه‌آهن، بنادر، گمرک و سایر نهادهایی که در بحث ترانزیت نقش دارند، ارائه می‌دهد. سعی می‌کنیم با توجه به بررسی مشکلات، موانع رسیدن به هدف ترانزیت ۲۰ میلیون تنی را از پیش‌رو برداریم.
برای افزایش ترانزیت بار از کشور باید ۵ برنامه را که هدف‌گذاری کرده‌ایم در مقاطع زمانبندی شده اجرا کنیم. اول اینکه باید مشخص شود هر سه ماه چه مقدار ترانزیت بار باید داشته باشیم. دوم اینکه برنامه و وظیفه سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در حمل و نقل نقش دارند، مشخص شود. سوم موانع تسریع و تسهیل در امور جابه‌جایی را برداریم، چهارم اینکه قطعاً نقش بخش حمل و نقل خصوصی بسیار مهم است، بخش خصوصی برای انعقاد قراردادهای حمل و نقلی با کشورهای منطقه باید فعال شود و پنجم حمایت‌های دولت از بخش حمل و نقل و ترانزیت است. راهکارهای رسیدن به ترانزیت ۲۰ میلیون تنی تا پایان ۱۴۰۱، ظرف یک‌ماه توسط کارگروه ترانزیت ارائه می‌شود تا موانع رفع شود. در نشست‌های آتی کارگروه که با حضور تمامی اعضای شورا و سایر فعالان صنعت بویژه نمایندگان بخش خصوصی برگزار خواهد شد، اتخاذ تدابیر تثبیتی و حذف موارد تهدید کننده در دستور کار قرار می‌گیرد.

مانع اصلی در افزایش ترانزیت را در چه بخشی می‌بینید؟


مهمترین مانع برای افزایش ترانزیت، قوانینی است که مربوط به وظایف سازمان‌ها و نهادهای مختلف است. هر سازمان این وظایف را از نگاه بخشی خود می‌بیند. از گمرک تا دامپزشکی وظایفی در ترانزیت دارند، برای رشد ترانزیت باید نگاه بخشی را به نگاه ملی تغییر دهیم. کارگروه ترانزیت می‌تواند نقش هماهنگ کننده بین بخش‌های مختلف دخیل در امر ترانزیت را ایفا کند. بخش خصوصی باید مقررات و قوانین را اجرا کند تا مشکلی در بالادست قوانین ترانزیتی ایجاد نشود. برای افزایش ترانزیت مهمترین راهکار استفاده از حمل و نقل ترکیبی است. برای مثال، شبکه ریلی مهمترین کریدور ترانزیتی کشور، تا رشت کامل است اما از رشت تا آستار ریل تکمیل نشده است پس در این منطقه با استفاده از حمل جاده‌ای یا دریایی باید انتقال بار انجام گیرد. مدهای مختلف حمل و نقل می‌تواند به ترانزیت کالا کمک کند. به این ترتیب هدف ۲۰ میلیون تن بارترانزیتی برای سال‌جاری به تفکیک شیوه حمل (ریلی و جاده‌ای)، با مشارکت همه ذینفعان بویژه سازمان‌های بنادر و دریانوردی، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت راه‌آهن، گمرک و بخش خصوصی محقق خواهد شد. ارتباط مؤثر بین شیوه‌های حمل‌ونقلی با ایجاد و حمایت از فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل ترکیبی و ایجاد پیوستگی لازم در زیرساخت‌ها و ارتباط ریل و بندر، با اولویت‌دهی به پایانه‌ها و بنادری که در حال حاضر دارای سهم بیشتری از حمل و ترانزیت کالا هستند، در دستور کار قرار گرفته است.
همچنین تعامل و همکاری با کشورهای منطقه و با کشورهایی که با آنها مراودات تجاری داریم باید در راستای افزایش حمل بار از کشور باشد. زمینه رشد تعاملات منطقه‌ای را دولت برای حمل و نقل خصوصی فراهم می‌کند. ما ارزیابی مقطعی را از رفع موانع رشد ترانزیت خواهیم داشت. مسیر در شورای عالی ترابری ترسیم شده است، ذینفعان مختلف باید در مسیر افزایش جذب بار عبوری از کشور نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند.

شرایط کشور روسیه، فرصتی را برای افزایش حمل و نقل بار از ایران فراهم کرده است، از این فرصت چگونه برای رشد ترانزیت قرار است استفاده شود؟


رقم ۲۰ میلیون تن برای ترانزیت، یک نقشه راه و هدفگذاری انجام شده است. قطعاً استفاده از شرایط کشور روسیه، می‌تواند افرایش تقاضا برای جابه‌جایی بار از ایران را افزایش دهد. برای افزایش ترانزیت دو بحث تقاضا و ظرفیت مطرح است. تلاش ما این است تا جذب بار عبوری از کشور را افزایش دهیم و جایگزینی برای مسیر انتقال بار از روسیه باشیم.

سؤال ویژه
با حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات برخی کالاهای اساسی، قرار است دولت قیمت‌های جدید این کالاها را تعیین و اعلام کند. تأکید مسئولان بر این است که افزایش قیمت کالاها نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت در بخش حمل و نقل بویژه حمل بار باشد. برای  جلوگیری از افزایش قیمت حمل بار چه اقداماتی را در نظر گرفته‌اید؟
حمل و نقل فقط تابع مقررات است. سازمان‌های حمل و نقلی مسئولیت دارند تا بر قیمت حمل و نقل نظارت کنند. بخش‌های مختلف حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی موظف هستند نرخ‌های جابه‌جایی بار را براساس مصوبات قبلی رعایت کنند. هر نوع تخلفی در افزایش قیمت باید به  سازمان مربوطه گزارش شود. انجمن‌های حمل و نقلی هم موظف به اجرای نرخ‌های مصوب حمل بار هستند.

منبع : http://www.ion.ir/news/776160

نظرات