web analytics
چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۰۱:۵۷:۴۴

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل

عزیمت ۲۰۰کامیون از گمرک دوغارون به سمت افغانستان؛ روزانه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرکل گمرک مرزی دوغارون گفت: هم اکنون روزانه بیش از ۲۰۰دستگاه کامیون از این گذرگاه رسمی به سمت افغانستان انواع بار صادر می‌کنند و اولویت خروج کامیون‌ها نیز با ناوگانی است که هنگام آتش سوزی گمرک اسلام قلعه برای جلوگیری از سرایت آتش وارد جمهوری اسلامی ایران شدند.

محمد کوه گرد افزود: انتقال کالا‌های صادراتی به ویژه کالا‌های فسادپذیر از جمله میوه و سبزیجات به افغانستان از این کانون اقتصادی که در پی آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه کشور افغانستان متوقف شده بود در چند روز گذشته با حرکت کامیون‌ها از سر گرفته شد.

وی گفت: در پی آتش سوزی ۲۵بهمن و با توجه به خسارت وارده شده به برخی از تاسیسات و حوزه حمل و نقل گمرک اسلام قلعه هم اکنون تجار افغانستانی برای ورود کالا‌های خود از سمت مرز دوغارون به کشور خود تا برقراری شرایط عادی رغبتی ندارند، اما همه خدمات و رویه‌های حوزه مبادلات کالا در گمرک مرزی دوغارون فراهم است.

مدیرکل گمرک مرزی دوغارون گفت: این گمرک در حادثه برای گمرک مرزی کشور همسایه آسیب ندید، اما به علت وضع بحرانی آن سوی مرز با هدف پیشگیری از هر گونه حادثه، فعالیتش در مدتی کوتاه متوقف شد.

کوه گرد افزود: با از سرگیری محدود مراوده تجاری مرزی در دوغارون – اسلام‌قلعه با حرکت کامیون‌های حامل کالا‌های صادراتی فسادپذیر به مقصد افغانستان انتظار می‌رود با پیگیری جدی و مستمر بازرگانان افغان آسیب‌های وارده به تاسیسات گمرک مرزی این کشور در مدت زمان کوتاهی جبران شود تا فعالیت تجارت مرزی به روال سابق خود بازگردد.

تا پیش از آتش سوزی اسلام‌قلعه روزانه هزار و ۵۰۰دستگاه انواع خودرو‌های سنگین باربری هزاران تُن کالای صادراتی و ترانزیتی را از طرق گذرگاه و گمرک مرزی دوغارون منتقل می‌کردند.

آتش‌سوزی وسیع عصر شنبه ۲۵بهمن در محدوده ۴۰هکتاری تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان واقع در نقطه مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد با انفجار‌های پی‌درپی تانکر‌های حامل سوخت و گاز همراه بود.

بر اساس ارزیابی‌های نخست مقامات محلی افغانستان این حادثه به نابودی صد‌ها دستگاه خودروی باربری مملو از انواع کالا‌های صادراتی و ده‌ها میلیون دلار خسارت انجامید.

دوغارون در فاصله ۱۸کیلومتری شهر تایباد اصلی‌ترین گذرگاه مرزی ایران و افغانستان و شاهراه اصلی تجارت خارجی خراسان رضوی با افغانستان و کشور‌های آسیای میانه و گذرگاه ۵۰درصد از حجم مبادلات تجاری و صادرات این استان واقع در شرق ایران است.

شهرستان تایباد نیز در جنوب شرقی خراسان رضوی قرار دارد. این شهرستان از سمت شرق و جنوب شرق با افغانستان هم‌مرز است.

منبع : https://www.iribnews.ir/00Cil0

نظرات