web analytics
جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
۱۳:۳۹:۳۲

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل

صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری شرکت های دانش بنیان ایران

لارستان- ایرنا- مدیرکل دفتر توسعه و کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: میزان صادرات و ارز آوری شرکت های دانش بنیان بر اساس آمار رسمی گمرک و نهادهای های متولی در سال گذشته رقمی افزون بر ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

روح الله استیری سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در لارستان فارس اظهار داشت: این میزان صادرات در حوزه های مختلف شامل تولید محتوا، ساخت اپلیکیشن، نوشتن نرم افزارها و همچنین انجام پژوهش ها و تحقیقات علمی و فناورانه در حوزه آی تی برای کشورهای هدف صادرات بوده است.

وی این میزان صادرات و ارز آوری را حاصل تلاش ۴۰۰ شرکت دانش بنیان ذکر کرد و گفت: هم اینک یک هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان از مجموع حدود پنج هزار شرکت موجود ، در حوزه آی تی و فناوری اطلاعات به ثبت رسیده اند و مشغول فعالیت هستند که بر اساس ارزیابی ها، هزار مورد نیز ظرفیت صادرات و ارزآوری دارند.

استیری بیان کرد: بیشترین میزان صادرات این شرکت ها به کشورهای عراق، روسیه، افغانستان و سوریه بوده که امسال نیز برخی کشورهای حوزه خلیج فارس ، اتریش و حتی چین نیز در برنامه ویژه صادرات محصولات آی تی قرار گرفته اند.

شرایط ویژه برای ایرانیان خارج از کشور

مدیرکل دفتر توسعه و کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: یکی از برنامه های اساسی این معاونت ایجاد شرایط و زمینه مناسب برای حضور و جذب ایرانیان خارج از کشور اعم از متخصصان، نخبگان ، سرمایه گذاران و کارافرینان در کسب و کارهای مختلف است.

وی بیان کرد: برنامه های حمایتی و تشویقی برای جذب و حضور این افراد نیز به صورت یک چارچوب خاص در حوزه معاونت علمی و فناوری از حدود چهار سال پیش تاکنون تدوین شده که البته دامنه این حمایت ها و مشوق ها نیز به فراخور مقتضیات زمانی و ضرورت های موجود گسترده تر شده است.

استیری گفت: دولت همچنین در خصوص شرایط همکاری و فرآیند حضور افراد و ایرانیان خارج از کشور و چگونگی همکاری آنها با شرکت های دانش بنیان شروط و سخت گیری های خاصی قائل نشده و حتی این افراد می توانند در همان کشور محل اقامت خود نیز به همکاری با این معاونت و یا دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و شرکت های دانش بنیان ایرانی اقدام کنند و از شرایط و مشوق های پیش بینی شده بهره ببرند.

وی با یادآوری مصادیقی از کمک ها و مشوق های لازم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی برای جذب ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: برای حضور هر یک از متخصصان و یا سرمایه گذاران و صاحبان شرکت های دانش بنیان خارجی به ایران در نخستین گام گرنت های(کمک هزینه پژوهشی) ۱۵۰ میلیون تومانی به آنها اعطا خواهد شد.

وی همچنین گفت: در صورت جذب هیات علمی شدن این افراد در یکی از دانشگاه ها وانجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و همکاری با شرکت های دانش بنیان،  دولت و معاونت علمی و فناوری از طریق صندوق های پژوهش و فناوری تسهیلات ویژه ارزان قیمت در اختیار آنان قرار خواهد داد.

استیری اضافه کرد: برای جذب هر یک از افرد و یا نخبگان ایرانی توسط یکی از شرکت های دانش بنیان ایرانیان خارج از کشور نیز معاونت علمی ریاست جمهوری نصف حقوق و مزایای یک سال این افراد را پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به همین مشوق ها و برنامه های جامع و حمایتی معاونت علمی و فناوری تاکنون بیش از ۱۳۰ شرکت دانش بنیان از سوی ایرانیان خارج از کشور در ایران راه اندازی شده است.

 استیری گفت: ارایه تسهیلات و مشوق ها از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری به این شرکت های دانش بنیان از سوی ایرنیان خارج از کشور نیز به صورت یک بازی برد برد است و در قبال آموزش ها و یا جذب دانشجویان و نخبگان علمی و انجم کارهای تحقیقاتی ، از برنامه های حمایتی این معاونت نیز بهره مند خواهند شد.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

منبع : www.irna.ir/news/83911457/

نظرات