جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۱۸:۳۲:۱۸

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

سهم ترانزیت از تولید ناخالص ملی ۳ یا ۳۰ درصد؟

برای کسب سهم ۳ درصد ترانزیت از تولید ناخالص ملی، راه نرفته بسیاری را باید دستگاه های مختلف به ویژه وزارت راه و وزارت امور خارجه دنبال نماید.

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است سهم ترانزیت از تولید ناخالص ملی در کشور  نمی تواند از ۳ درصد فراتر برود.

به گزارش تین نیوز، سید مرتضی ناصریان گفت: موقعیت ترانزیتی کشور فرصتی چشمگیر است که بالفعل نشده و می تواند علاوه بر ارز آوری منافع اقتصادی و اجتماعی و سیاسی فراوان برای کشور فراهم کند و تلاش و جدیت برای این موضوع ارزشمند و ضروری است.

وی این مطلب را در باشگاه متخصصان تین نیوز بیان کرد و افزود: با این حال این که سهم درآمد محتمل و آتی ترانزیتی کشور حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص ملی بیان گردد یک اشتباه فاحش است و سهم ترانزیت از تولید ناخالصی ملی در کشور ما نمی تواند از ۳ درصد فراتر رود.

وی در توضیح این دیدگاه خود عنوان کرد: کشور ما تولیدات متنوع صنعتی، معدنی، گردشگر، کشاورزی و نفت و پتروشیمی و تجاری و خدماتی دارد که امید است همگی همپای ترانزیت رشد کنند.

ناصریان تاکید کرد: این که سهم بالقوه درآمد ترانزیت دست بالا بیان شود، می تواند منتهی به اشتباه در تصمیمات استراتژیک و راهبردی شده و منابع مالی  بیش از حد صرف توسعه زیربناهای ترانزیتی شود.

او افزود: در حالیکه هم اکنون از زیربناهای موجود استفاده مطلوبی نمی بریم و بارهای بالقوه را جذب جاده و راه آهن نکرده ایم و این ناکامی در جذب بارها اغلب به دلیل مشکلات و  ناهماهنگی ها در پایانه های مرزی، کمبود دانش و امکانات لجستیکی، کمبود هماهنگی و تعامل با کشورهای همسایه و مشکلات متعدد در عملیات ترابری ریلی کشور است.

ناصریان گفت: اگر همه این موانع و مشکلات را هم رفع کنیم سهم ترانزیت بالاتر از ۳ درصد تولید ناخالص ملی نخواهد بود و این به معنای تحقیر ترانزیت نیست بلکه هر موضوعی شأنیتی دارد و برای کسب سهم ۳ درصد ترانزیت از تولید ناخالص ملی، راه نرفته بسیاری را باید دستگاه های مختلف به ویژه وزارت راه و وزارت امور خارجه دنبال نماید.

منبع : https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-237994

نظرات