web analytics
جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
۱۸:۱۰:۰۱

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

رفع مشکل تردد کامیون های ایرانی برای رسیدن به ارمنستان و اوراسیا

تردد ناوگان ایرانی از مسیر ۴۳ کیلومتری بازسازی شده قاپاق داتو (تاتو) که جایگزین قاپاق گوربس بین ایران و ارمنستان است، آغاز شد.


تردد ناوگان ایرانی از مسیر ۴۳ کیلومتری بازسازی شده قاپاق داتو (تاتو) که جایگزین قاپاق گوربس بین ایران و ارمنستان است، آغاز شد.

به گزارش تین نیوز، با توجه به مشکلات و اختلالی که از حدود ۲ ماه پیش در تردد ناوگان باری و مسافری ایران و ارمنستان در جاده قاپاق گوربس رخ داد، ایجاد یک مسیر جایگزین مورد توجه قرار گرفت که بر هیمن اساس از مدتی پیش ناوگان ترانزیتی ایران و ارمنستان در خاک ارمنستان از مسیر کوهستانی قاپاق داتو (تاتو) در حال تردد هستند.

اختلال در تردد ناوگان ایرانی از  قاپاق گوربس زمانی آغاز شد که پس از جنگ ۲ کشور آذربایجان و ارمنستان، جمهوری آذربایجان بر اساس نقشه های زمان شوروی سابق مدعی ۲۱ کیلومتر از جاده ترانزیتی بین ایران و ارمنستان در یاتاق گوربس شد و با استقرار ایست و بازرسی از خودروهای در حال عبور از جمله ناوگان مسافری و باری  ایرانی حق گمرک دریافت کرد.

مبلغ بالای حق گمرکی دریافتی از ناوگان ایرانی برای رانندگان (۱۳۰ دلار در مسیر رفت و ۱۳۰ دلار در مسیر بازگشت) به صرفه نبود و به همین دلیل رایزنی هایی با کشور ارمنستان برای ایجاد جاده جایگزین از سوی مقامات ۲ کشور صورت گرفت که در همین زمینه مهر ماه امسال خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و معاون وزیر راه و شهرسازی کشورمان از برگزاری جلسات موثر با مقامات ارمنستان و حل مشکل وسایل نقلیه ترانزیتی در منطقه گوریس خبر داد و گفت: براساس برنامه زمانبندی که مقامات ۲ طرف تهیه کردند، مقرر شد روسازی جاده جایگزین که مورد نظر مقامات ارمنستان است، به اتمام برسد.

وی درآن زمان (۱۴ مهرماه) اعلام کرد: همچنین، حداکثر تا ۳ ماه آینده، گردنه‌ ها و نقاط حادثه‌ خیز در محور جایگزین برطرف خواهد شد و همزمان جاده اصلی جایگزین دیگری که به عنوان قطعه ۴کریدور شمال- جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ایروان و از ایروان به مرز گرجستان) در حال عملیات اجرایی است.

به گزارش تین نیوز، سرانجام اواسط آبان ماه عملیات بازسازی جاده جایگزین که همان مسیر قاپاق داتو بود به  پایان رسید و این مسیر به محل عبور ناوگان ایرانی و ارمنی تبدیل شد.

اگرچه این مسیر از پیچ ها و گردنه های با شیب تند برخوردار است اما وزیر زیرساخت های ارمنستان در مورد آن  گفته که قرار است تا چند ماه آینده بخش صعب العبور آن با احداث مسیر مناسب مرتفع  شود.

همچنین بر اساس اظهارات مقامات ارمنستان قرار است یک بزرگراه شمالی جنوبی در کشور ساخته شود که از مرز ایران و ارمنستان آغاز و تا مرز گرجستان امتداد می یابد.

منبع : https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-237349

نظرات