web analytics
جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
۱۷:۲۱:۰۹

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

رشد ۱۰۰ درصدی صادرات ریلی از سرخس به آسیای مرکزی

حجم صادرات کالا از مرز ریلی سرخس در شمال خراسان رضوی به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی ظرف هشت ماه گذشته امسال به میزان ۱۰۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت.

مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: حجم صادرات کالا از مرز ریلی سرخس در شمال خراسان رضوی به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی ظرف هشت ماه گذشته امسال به میزان ۱۰۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مصطفی نصیری‌ورگ افزود: ۷۵۱ هزار تن محموله صادراتی توسط ۱۱ هزار و ۹۰۰ دستگاه واگن باری قطار ظرف این مدت از طریق پایانه مرزی سرخس به مقصد کشورهای آسیای میانه بارگیری و صادر شد.

وی ادامه داد: بر این اساس خراسان رضوی رتبه نخست صادرات ریلی ایران را به خود اختصاص داد که معادل ۹۳ درصد از مجموع صادرات از طریق گذرگاه مرزی سرخس است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان عمده کالای صادراتی از مرز سرخس را “سیمان” با سهم ۳۳ درصد از مجموع کالاها اعلام و بیان کرد: مقصد عمده این صادرات کشور ازبکستان با سهم ۴۳ درصد و سپس ترکمنستان با سهم ۳۸ درصد بوده‌اند.

وی در ادامه گفتگو باخبرنگار ایرنا کمک به رفع موانع واحدهای تولیدی و حمایت از بخش صنعت و صادرات را از اهداف عمده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ذکر و بیان کرد: بستر لازم برای استفاده از ناوگان داخلی در امر صادرات با تلاش در جهت تأمین واگن مورد نیاز صادرکنندگان توسط راه‌آهن و بخش خصوصی از طریق کشورهای آسیای مرکزی، محقق خواهد شد.

نصیری گفت: تداوم خدمت به مشتریان ریلی در ایام تعطیل، ارائه تخفیفهای متنوع برای کالاهای صادراتی و برگزاری نشستهای چندجانبه با مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی از  دیگر اقدامات راه‌آهن خراسان به منظور حمایت از تولید ملی و افزایش چشمگیر کالاهای صادراتی ظرف امسال بوده است.

پیش از بحران شیوع ویروس کرونا سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی شامل ادارات کل راه‌آهن خراسان و راه‌آهن شرق کشور جابه‌جا می‌شد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی است.

با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن این استان در مسیر دالانهای بین‌المللی ۶۰ درصد حمل و نقل سالانه ریلی کالای این استان در حوزه برون مرزی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات صورت می‌گیرد.

هزار و ۴۰۰ کیلومتر، معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی ایران مربوط به جغرافیای خراسان رضوی است.

همچنین این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جابه‌جایی مسافر را در ناوگان ریلی ایران دارد.

منبع : https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-237568

نظرات