web analytics
جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۱۰:۲۴:۲۱

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

حلقه حفاظتی ترافیکی ضامن ایمنی حمل و نقل در شهر اصفهان است

اصفهان- ایرنا- مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل و نقل و ترافیک شهری معاونت ترافیک شهرداری اصفهان گفت: حلقه چهارم ترافیکی (حلقه حفاظتی) موجب کاهش ترافیک سنگین از شبکه معابر شهری اصفهان و افزایش ایمنی تردد شده است.

جمشید لَقایی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: شهرهای مختلف الگوی متفاوتی از شبکه‌ معابر مانند شبکه شطرنجی و حلقوی دارند اما بافت خیابانی اصفهان به گونه‌ای بوده که در طول زمان و توسعه شهر، حلقه‎‌های ترافیکی شکل گرفته است و این شبکه‌ها از طریق خیابان‌هایی با یکدیگر ارتباط برقرار کردند.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل و نقل و ترافیک شهری اصفهان با بیان اینکه در زمان حاضر شبکه اصفهان شامل سه حلقه ترافیکی اول، دوم و سوم  در حال بهره برداری است ،گفت: بخش‌هایی از حلقه ترافیکی چهارم معروف به حلقه حفاظتی ساخته شده و بخش‌های زیادی از آن نیز همچنان در حال تملک و احداث است.

وی درباره مسیر احداث حلقه حفاظتی شهر اصفهان اضافه کرد: این حلقه ترافیکی از جنوب آغاز و به سمت شرق اصفهان، اتوبان فرودگاه (شهید اردستانی)، محل کارخانه قند (تقاطع سردار سلیمانی)، کنار تقاطع نمایشگاه جدید بین المللی و باغ رضوان رفته است و سپس به سمت روشن‌دشت و شهرک شهید کشوری امتداد می‌یابد و به حلقه ترافیکی جنوب وصل می‌شود.

لقایی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود بخشی از قسمت شمالی حلقه حفاطتی در محدوده دولت آباد و قرارگیری بخش غربی آن در محدوده خمینی شهر، درچه و شهر ابریشم هنوز قسمت شمالی و غربی این حلقه ترافیکی احداث نشده است.

وی عنوان کرد: اغلب زمین‌هایی که برای احداث و تکمیل حلقه چهارم ترافیکی باید آزادسازی و تملک شود مالکیت خصوصی و کاربری کشاورزی و برخی نیز کاربری صنعتی و انبار دارند و محدودیت‌های مالی نیز در پیشروی  احداث آن موثر است.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل و نقل و ترافیک شهری اصفهان اظهارداشت: مراحل آزادسازی و تملک این بخش‌ها ممکن است سال‌ها به طول انجامد و در زمان حاضر فقط قسمت شرقی حلقه حفاظتی در حال ساخت است.

وی درباره کارکرد حلقه حفاظتی شهر اصفهان گفت: بخش ساخته شده حلقه چهارم ترافیکی، شبکه داخلی معابر شهر اصفهان را از ترافیک خودروهای سنگین وارد شده از تهران و شمال کشور نجات داد.

لقایی اشاره کرد: این وسایل نقلیه سنگین برای گذر از شهر اصفهان از جاده دولت آباد، سه راه نقشینه، خیابان عاشق اصفهانی، آیت الله غفاری و بخشی از حلقه سوم ترافیکی عبور می‌کردند و باعث تصادف و مرگ و میر می‌شدند.

وی با اشاره به عبور وسایل نقلیه سنگین از اتوبان معلم و سپس خیابان فرزانگان در مسیر حلقه حفاظتی افزود: اکنون این بخش از حلقه ترافیکی موجب کاهش ترافیک سنگین از شبکه معابر شهری اصفهان و افزایش ایمنی شد.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل و نقل و ترافیک شهری اصفهان با اشاره به استانداردهای آیین نامه طراحی راه‌ها یادآور شد: استانداردهای لازم برای احداث حلقه حفاظتی وجود حداقل ۳ یا ۴ خط حرکت تندرو و نیز ۲ خط برای برقراری دسترسی به مراکز جمعیتی کوچک، مراکز صنعتی و روستاها در سمت کندرو، نبود گذر عرضی و تقاطع همسطح و وجود زیرگذرها و روگذرها برای عبور افراد و وسایل نقلیه در نقاط جمعیتی است.

وی ادامه داد: حلقه چهارم ترافیکی اصفهان با همین استانداردها در حال ساخت است و حلقه سوم ترافیکی شامل ۱۳ بزرگراه نیز براساس استاندارهای لازم، تقاطع همسطح ندارد و مسیرهای عرضی عابرپیاده به صورت پل روگذر طراحی شده است.

لقایی در تشریح حلقه‌های اول و دوم ترافیکی اصفهان نیز تصریح کرد: حلقه اول و دوم ترافیکی شامل خیابان‌های شهری هستند و محدوده سرعت در آن ۵۰ کیلومتر است.

وی متذکر شد: در حلقه ترافیکی اول نیز محدوده سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت تعیین و این حلقه‌های ترافیکی برای کارکرد شهری طراحی شده و اولویت با افراد عابرپیاده است.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل و نقل و ترافیک شهری اصفهان حلقه دوم ترافیکی را شامل خیابان‌های بزرگمهر، سروش، آیت الله ادیب، باهنر، بخشی از بزرگراه شهید خرازی، ارتش، دانشگاه و سجاد و حلقه اول را نیز مرز محدوده زوج و فرد یعنی شامل خیابان‌های چهارباغ خواجو، عبدالرزاق، نشاط، هاتف، مسجد سید، خیابان شهید بهشتی، مطهری و کمال اسماعیل عنوان کرد.

حلقه سوم ترافیکی اصفهان به عنوان بیرونی ترین مسیر حرکت وسایط نقلیه نسبت به مرکز شهر در شمال، شرق و غرب شهر به طول ۴۰ کیلومتر به صورت حلقه ای احداث شد و در طول مسیر آن ۱۳ بزرگراه درون شهری و ۲۰ تقاطع غیرهمسطح وجود دارد.

بزرگراه‌های شهید اقارب پرست، شهید ردانی‌پور، شهید کشوری و شهید خرازی، شهید صیاد شیرازی، شهید آقابابایی، شهید میثمی، شهدای صفه، شهید حبیب الهی، شهید همت، شهید چمران، شهید اردستانی و میرزا کوچک خان جنگلی در این حلقه قرار گرفته است.

همچنین احداث چهارمین حلقه ترافیکی شهر اصفهان سال ۸۵ مطرح و سال ۸۹ مصوب شد، اما چندین سال طول کشید تا عملیات اجرایی این رینگ به طول ۸۰ کیلومتر پیرامون اصفهان آغاز شود.

رینگ چهارم قرار است علاوه بر کارایی ترافیکی، دورتادور اصفهان را دربرگرفته و ساخت و سازها و توسعه شهر را خارج از این حلقه محدود کند، به همین دلیل به عنوان حلقه حفاظتی شهر اصفهان هم نامگذاری شده است.

حدود ۵۰ کیلومتر از این رینگ در محدوده شهر اصفهان و مابقی در شهرهای دولت آباد، خورزوق، خمینی شهر، درچه و شهر ابریشم قرار دارد.

خرداد امسال در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی  از مجموعه پل‌ها و تقاطع چهارسطحی شهید سپهبد قاسم سلیمانی در اصفهان بهره‌برداری شد.

مجموعه پل‌ها و تقاطع چهارسطحی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، نقطه صفر حلقه حفاظتی اصفهان  واقع در ورودی این شهر از سمت خوراسگان در منطقه ١۵ شهرداری با هزینه ۲۱۷۰ میلیارد ریال در مدت ۲۰ ماه از سوی شهرداری اصفهان احداث شده است.

این تقاطع دارای پنج قطعه پل با طول ۱.۵ کیلومتر است که کاهش آلودگی هوا، افزایش ایمنی تردد شهروندان، کاهش زمان سفر و روان‌سازی ترافیک شرق اصفهان را به ارمغان می‌آورد.

عملیات این پروژه شامل احداث پل‌ها، خاکریزی، بتن و آرماتوربندی با هزینه ۱۶۰ میلیارد تومان انجام و برای آزادسازی آن نیز ۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

۱۳ کیلومتر تاسیسات آب و گاز و مخابرات در این محور با هزینه پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جابه جا شده است.

برای روشنایی معابر و کابل‌کشی این طرح، چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، برای احداث فضای سبز سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، برای نصب تجهیزات ترافیکی تابلو و دوربین و تجهیزات ایمنی هفت میلیارد تومان و برای نورپردازی و زیباسازی ۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

منبع : www.irna.ir/news/84488560/

نظرات