web analytics
پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
۱۴:۱۰:۳۳

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

تراز تجاری کشور در مرداد ماه مثبت یک میلیارد و ۲۶۳میلیون دلار شد/موبایل صدرنشین اقلام وارداتی

در مرداد ماه   امسال هشت میلیون و ۴۵۲هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان تبادل شد که سهم صادرات ۳.۳۲۳ میلیارد دلار و سهم واردات در این ماه دو میلیارد و ۵۵ میلیون دلار بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سرجمع تجارت غیر نفتی کشور در رویه های صادرات و واردات در پنجمین ماه سال ۱۴۰۰ از لحاظ وزنی هشت میلیون و ۴۵۲ هزار تن به ارزش پنج و ۳۷۸ میلیون دلار بوده است که سهم صادرات در این ماه (۳۱روز)، هفت  میلیون و ۱۴۲هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار بوده است که نسبت به صادرات کشور در مرداد ماه سال ۹۹ از لحاظ وزنی بدون کاهش ۹٫۵درصدی  و از لحاظ ارزش رشد  54 درصدی داشته است.

صادرات کشور در مرداد ماه نسبت به تیرماه امسال با کاهش ۱۴ درصدی در وزن و ۹درصدی در ارزش همراه بوده است. 

چین با دو میلیون و ۴۳۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۰۵میلیون دلار ۳۴درصد وزن و ۴۵درصد ارزش کل صادرات در مرداد ماه را به خود اختصاص داده است  و نسبت به تیرماه کاهش ۱۲درصدی در وزن و افزایش ۲۰درصدی در ارزش را تجربه کرده است ، عراق هم در این ماه نسبت به تیرماه ۱۸درصد در وزن و ۲۷ درصد در ارزش خرید کالا از ایران  کاهش داشته است و یک میلیون و ۸۳هزار تن کالا به ارزش ۳۴۶میلیون دلار  کالا از ایران خریده است  ، امارات با ۷۳۴هزار تن به ارزش ۲۸۵میلیون دلار(کاهش ۱۳درصدی در وزن و ۱۹درصدی در ارزش) ، ترکیه با ۳۶۲هزار تن به ارزش ۱۸۴میلیون دلار (رشد ۴درصدی در وزن و کاهش ۴۴درصدی ارزش) و افغانستان با ۳۶۴هزار تن  به ارزش ۱۲۷میلیون دلار(کاهش ۱۲درصدی در وزن و ۵۰ درصدی در ارزش) پنج مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی در مردادماه بودند.


در همین خصوص سید روح اله لطیفی ، سخنگوی گمرک اظهار داشت:  در خصوص میزان واردات پنجمین ماه سال گفت: در۳۱ روز مرداد ماه امسال  یک میلیون و ۳۱۰ هزارتن کالا به ارزش  دو میلیارد و۵۵ میلیون دلار  به صورت ترخیص قطعی وارد کشور شد که نسبت به واردات در مرداد ماه سال ۹۹ از لحاظ وزن ۳۶درصد کاهش  و از لحاظ ارزش ۲۶ درصد کاهش  داشته است. اما در مقایسه با تیر ماه ۱۴۰۰کاهش ۶۸درصدی در وزن و ۵۳درصدی در ارزش را نشان می دهد. البته میزان ترخیص درصدی کالا با دستورات معاون اول رییس جمهور و دولت سیزدهم ۷۹۸هزار تن بوده که به دلیل درصدی بودن و تکمیل نشدن اسناد قطعی ترخیص در آمار واردات قطعی اعلام نمی شود. 

امارات با ۳۶۸هزار تن به ارزش ۷۱۱ میلیون دلار  نسبت به تیرماه کاهش ۷۶درصدی در وزن و ۵۳درصدی در ارزش واردات قطعی  داشته است ، چین با ۱۲۷هزارتن کالا به ارزش ۴۷۶ میلیون دلار  نسبت به ماه قبل کاهش ۶۲درصدی در وزن و ۵۶درصدی در ارزش را تجربه کرده است ، ترکیه با ۲۶۲هزار تن کالا به ارزش ۲۸۱ میلیون دلار کاهش ۳۸ درصدی در وزن و ۴۲ درصدی در ارزش صادرات به ایران را نسبت به تیرماه را داشته ، آلمان با ۸۰هزار تن کالا به ارزش ۱۰۵ میلیون دلار کاهش ۲۸درصدی در وزن و ۲۹درصدی در ارزش کالاهای معامله شده برای بازار ایران را داشته و نهایتاسوئیس با ۲۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۳ میلیون دلار کاهش ۹۰ درصدی در وزن و ۷۸ درصدی در ارزش را برای فروش کالا به ایران در مرداد ماه نسبت به تیر ماه داشته است.

در این ماه تلفن همراه با ۲۳۹میلیون دلار  با فاصله زیاد با سایر کالاها در صدر واردات کشور قرار گرفته و پس از آن دانه سویا با ۱۴۷میلیون دلار ، ذرت دامی با ۱۱۲میلیون دلار، گندم با ۷۲میلیون دلار و جو با ۴۰ میلیون دلار قرار دارند. 

لطیفی درخصوص کالا های عبوری  از ایران در پنجمین ماه سال گفت: در مرداد ماه  امسال ۹۷۴هزارتن کالا ی خارجی از مسیر ایران عبورکرده است که نسبت به کالای عبوری ازکشورمان در مرداد ماه ۹۹ که ۵۰۱هزار تن بوده است رشد ۹۴ درصدی داشته است. 

منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/06/16/2567249/

نظرات