web analytics
جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
۱۸:۴۴:۰۴

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

بیش از۶۰۰۰کامیون رسوبی در گمرکات کشور/ امکان ترخیص تا پایان مهر

معاون گمرک ایران گفت: براساس پیگیری‌های گمرک از واردکنندگان کامیون‌های رسوبی در گمرک تهران، همه شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند تا پایان ماه جاری کامیون‌های خود را ترخیص کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک درباره آخرین تصمیمات برای تعیین تکلیف کامیون‌های وارداتی رسوبی در گمرکات کشور به ویژه گمرک شهریار گفت: با توجه به ابعاد و تبعات گسترده ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی این موضوع در اولویت رسیدگی و پیگیری گمرک ایران قرار گرفت.

وی با اشاره به واردات این کامیون‌ها به کشور گفت: در سال ۹۸ و براساس مفاد ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، شرایط واردات این کامیون‌ها از سوی وزیر وقت راه و شهرسازی به مراجع ذیربط از جمله گمرک ایران ابلاغ شد. همچنین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت صمت، در ابلاغیه‌های متعدد، اقدام به ارسال دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مختلف درباره موضوعاتی مانند ردیف تعرفه کامیون‌های وارداتی، نحوه واردات آنها، شرایط کامیون‌های وارداتی و اسقاطی، مجوزهای قانونی و مقرراتی و تأیید منشا ارز کامیون‌های وارداتی کردند.

معاون گمرک ایران افزود: بنابراین براساس ابلاغیه‌ها، برای صدور مجوز ترخیص کامیون‌های وارداتی تاییدیه استاندارد ایمنی و کیفیت از سازمان ملی استاندارد، تاییدیه استاندارد آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست، تاییدیه خدمات پس از فروش و تأیید اسقاط کامیون‌های فرسوده مشمول طرح، توسط سامانه اسقاط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مورد نیاز است که باید توسط گمرک کنترل و پس از آن با رعایت سایر مقررات اجازه ترخیص این کامیون‌ها داده شود.

ارونقی درباره تعداد این کامیون‌های رسوبی در گمرکات کشور افزود: طبق آخرین گزارشات تعداد کامیون‌های رسوبی در ۹ گمرک کشور بیش از ۶۰۰۰ دستگاه است که در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ دستگاه از این کامیون‌های وارداتی، فقط در گمرک تهران یا همان شهریار سابق رسوب کرده است.

وی با اشاره به دلایل طولانی شدن روند ترخیص این کامیون‌ها گفت: اغلب این کامیون‌های وارداتی از برندهای معتبر اروپایی مانند DAF هلند، Renault فرانسه و Volvo سوئد هستند که با واردات این کامیون‌ها موافقت شده، اما ترخیص آن‌ها از گمرکات اجرایی، به دلیل وجود مشکلاتی از جمله عدم صدور ثبت سفارش، عدم مراجعه برخی از واردکنندگان جهت انجام تشریفات گمرکی، تطویل در صدور مجوزهای قانونی مربوطه جهت ترخیص کالا از جمله مجوزهای استاندارد و محیط زیست، طولانی بودن روند استعلام از نمایندگی‌های مربوط، عدم ارائه کدرهگیری بانک به گمرک اجرایی و… متوقف شده و یا به کندی انجام می‌شود.

معاون گمرک ایران ادامه داد: در نامه‌های متعدد به شرکت‌های واردکننده این کامیون‌ها ابلاغ و اعلام کرده‌ایم که چنانچه مشکلی درخصوص ترخیص این کامیون‌ها وجود دارد فوری به حوزه معاونت امورگمرکی گمرک ایران اطلاع دهند، درغیر این صورت چنانچه واردکننده‌ای، بدون دلیل، نسبت به ترخیص کامیون‌های وارده اقدام نکند، پس از پایان مهلت یک‌ماهه، مقررات متروکه نسبت به آن کامیون اعمال می‌شود.

ارونقی گفت: براساس پیگیری‌های گمرک از واردکنندگان کامیون‌های رسوبی در گمرک تهران، تمام شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند تا پایان ماه جاری کامیون‌های خود را ترخیص کنند.

منبع : mehrnews.com/xWfLB

نظرات