web analytics
پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
۱۵:۴۲:۴۸

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

برگزاری اولین کمیسیون حمل و نقل رویداد ایران اسکوکواکس

رویداد ایران اسکوکواکس به زودی تبدیل به یک اتاق مشترک بین این ۲۶ کشور و یک کریدور اقتصادی خواهد شد.

اولین نشست کمیسیون حمل و نقل رویداد ایران اسکوکواکس در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۴۰۱ در محل ساختمان کانون حمل و نقل کالای داخل کشور با حضور جمعی از کارشناسان حوزه حمل و نقل برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، این نشست در جهت هم افزایی، ارائه راهکار و پیشنهاد، ارائه نقد و نظر در خصوص اولین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی بین المللی اسکوکواکس با حضور کارشناسان حوزه حمل و نقل برگزار شد و حاضران به معرفی رویداد، ارائه برنامه های رویداد، نظرات پیشنهاد، نقد و نظردر حوزه های مرتبط پرداختند.

کمیسیون حمل و نقل در سه دسته فصل بندی شده  بود که شامل، فصل اول، اسناد بالادستی و سیاست های کلان، فصل دوم، ساختار سازمان و کمیسیون حمل و نقل، فصل سوم، شرح وظایف و اقدامات میدانی می شد.

دانیال سجودی دبیر کنفرانس ایران اسکوکواکس به معرفی رویداد و زیرشاخه های رویداد پرداخت و اشاره کرد که این رویداد با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی یک اتفاق بزرگ در کشور است.

وی با بیان این که تصمیم  برگزاری این رویداد از ۸ ماه قبل گرفته شده است، اضافه کرد: اولین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی بین المللی ایران اسکوکواکس یک فرصت همکاری اقتصادی است که با مشارکت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (اعضای دایمی، ناظر، شرکای گفتگو) و همسایگان جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

سجودی ابراز داشت: دایره این رویداد بسیار گسترده است و در زمینه معدن، تجارت، کشاورزی، خدمات، نفت، گاز، پتروشیمی، نیرو، انرژی، هوش مصنوعی، دانش بنیان، سایبری، فن آوری اطلاعات و ارتباطات و دیجیتال، صنایع دستی و هنر فعال خواهد بود.

به گزارش تین نیوز، این رویداد با مشارکت ۲۶ کشور و ۳۰۰۰ مخاطب در جهت آبادانی کشور برگزار می شود.

مهمترین محور و نقطه تمرکز رویداد روی بخش حمل و نقل (ریلی، هوایی، جاده ای، کشتیرانی)، ارتباطات بین المللی، ترانزیت و لجستیک خواهد بود.

در این کمیسیون محورهای پیشنهادی کنفرانس به شرح زیر عنوان شد:

– آینده روشن توسعه همکاری های SCO در کشورهای عضو

– همکاری مشترک و سرمایه گذاری در توسعه پروژه های نفت و انرژی

– چالش ها و راهکارهای توسعه همکاری های مشترک اقتصادی

– همکاری های تکنولوژیک و صنعتی در حوزه های متخلف: صنعت غذا، دارو، خودرو، فولاد، ساختمان، شرکت های دانش بنیان، هوش مصنوعی و …

و در ادامه مسائلی همچون راهکارهای حوزه دریایی، تبادل کشتی های مسافربری و کشتی های نفت کش، گرفتن سهام هایی از شمال کشور، تامین کانتینر های باربری، مشارکت با شرکت های خصوصی روسیه، ساخت کانتینر برای روس ها، توافقات و تفاهمنامه های چین و روسیه و … در حوزه های مختلف مورد گفتگوی اعضای این کمیسیون قرار گرفت.

در این رویداد همچنین با تاکید بر این که در دوحوزه بانک و بیمه توافقاتی با امارات انجام خواهد شد، عنوان شد:  با هشت بانک خصوصی تعاملاتی در حال انجام است. همچنین از این ۲۶ کشور ۴۵۰ بانک خصوصی وارد دایره تعاملات شده اند.

همچنین با بیان این که به زودی درگاه مشترک ارزی با روسیه ایجاد می شود، تاکید شد:  این رویداد یک همکاری مشترک بین دولت و بخش خصوصی است و هدف این است که دولت فقط به عنوان حامی حضور داشته باشد. ضمن این که  ظرفیت ایجاد شده می تواند در همین مرحله به پایان برسد، همچنین می تواند ادامه یابد، بستگی به مشارکت کنندگان و برگزاری این دوره دارد.

در ادامه  در پاسخ به این سوال که این اتفاق، یک رویداد است یا یک بنیاد یا یک کنفرانس؟ گفته شد: رویداد ایران اسکوکواکس به زودی به بنیاد و یک اتاق مشترک بین این ۲۶ کشور و یک کریدور اقتصادی تبدیل می شود.

به گفته افراد حاضر در این نشست، این رویداد در پیچ و خم اداری گیر نکرده است و بحث دولتی بر آن غالب نشده است اگرچه انتظار می رود حاکمیت به شکل عملی برای حمایت وارد میدان شود.

به گزارش تین نیوز، آنچه که در این کمیسیون مورد بحث و انتقاد قرار گرفت، ابهام در توافقنامه ها، تفاهمنامه ها و پراکندگی موضوعات و نحوه اجرای آنان بود که گفته شد در جلسات آتی کمیسیون چارچوب کار مشخص تر خواهد شد.

قابل ذکر است، از جمله کارشناسان حوزه حمل و نقل  که در این نشست به حث و تبادل نظر پرداخت می توان به آقایان امیری، بخشی، شریفی، اسدی، سالمی، خاکساری، محسنی، امجدی و چند تن دیگر از کارشناسان حمل و نقل به تبادل نظر پرداختند.

به گزارش تین نیوز،  این رویداد پیش از این قرار بود در تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شود اما اکنون به مهرماه ۱۴۰۱ منتقل شده است.

در پایان این نشست نیز احکام صادره از سوی دبیر کنفرانس به اعضای حاضر تقدیم شد.

منبع : https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-244727

نظرات