web analytics
چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۰۴:۲۳:۰۲

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

بروکراسی، موجب فاسد شدن کالاهای اساسی در گمرک شد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هم اکنون کشور نیار به سِرم دارد، اما متوجه شدیم که محموله‌های بزرگ سرم، شیر خشک و نهاده‌های دامی به دلیل بروکراسی و سودجویی چند سال در گمرک باقی مانده و تاریخ انقضای آنها گذشته است.

اصغر سلیمی در گفت و گو با ایسنا درباره ترخیص نشدن چندماهه برخی کالاهای اساسی از گمرک و دلایل آن، اظهار کرد: در موضوع ترخیص کالاها از گمرک مشکلات زیادی داریم که مهمترین آن بروکراسی اداری است که این بروکراسی سبب شده بسیاری از کالاها و اجناس قبل از ترخیص فاسد شوند و تاریخ مصرف آنان بگذرد که این امر سبب می‌شود بودجه بیت‌المال به هدر برود و جنسی که مورد نیاز مردم، کشاورزان و دامداران بوده است از بین برود.

وی افزود: وزیر اقتصاد کنونی در مجلس و مرکز پژوهش‌های آن حضور داشت و بر چنین مشکلاتی کاملا اشراف دارد و این معضلات را آسیب شناسی کرده است. به همین دلیل وزیر اقتصاد باید برنامه ریزی مناسبی در این باره انجام دهد تا در اولین و کوتاه ترین فرصت اجناس مورد نیاز مردم و کشاورزان از گمرک ترخیص شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: ترخیص فوری کالاها و اجناس مورد نیاز مردم و مشاغل مختلف باید به شکل یک رویه قانونمند باشد و با توجه به اینکه امروزه تمام مسائل به شکل الکترونیکی درآمده است وزیر و معاونان وی می‌توانند جایی که مشکل وجود دارد و کالا از گمرک ترخیص نمی‌شود سریعا ورود کنند تا کالایی در گمرک برای مدت زمان طولانی باقی نماند.

سلیمی گفت: معتقدم وزیر اقتصاد توانایی انجام این کار را دارد و کمیسیون اقتصادی روز سه شنبه با وی جلسه ای دارد که این موارد را هم با خاندوزی مطرح می‌کنیم تا رفع مشکلات گمرکی را در اولویت کاری وزارت اقتصاد قرار دهد. هم اکنون کشور نیار به سِرم دارد، اما متوجه شدیم که محموله‌های بزرگ سرم، شیر خشک، نهاده‌های دامی و … چند سال در گمرک باقی مانده و تاریخ انقضای آنها گذشته است.

وی با بیان اینکه خاطیان این قصور باید پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: از دولت می خواهیم که این مشکل را پیگیری کند و افراد خاطی را به مجازات برساند. البته برخی سودجویان نیز در پشت این قضایا هستند تا اجناس را به شکل قطره چکانی در اختیار مردم قرار دهند و به نوعی سبب گرانی آن می‌شوند تا سود کلانی به جیب بزنند. اگر جنس به وفور در بازار توزیع شود قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند که به ضرر سودجویان است به همین دلیل اجناس ضروری را توزیع قطره چکانی می‌کنند. این موارد باید شفاف سازی شود تا خاطیان به سزای عمل خود برسند.

منبع : https://www.isna.ir/news/1400062115142/

نظرات