web analytics
سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۱۸:۳۳:۳۷

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

اوبر؛ آغازگر نظام حمل‌ونقل مدرن

شرکت اوبر و خدماتی که ارائه می‌دهد، آن را به یکی از جذاب‌ترین شرکت‌هایی تبدیل کرده که در دهه گذشته ظهور کرده است. برنامه جهانی اشتراک‌گذاری سواری که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد، نظام حمل‌ونقل سنتی را مختل کرد و از آن یک نظام حمل‌ونقل مدرن ساخت تا به باارزش‌ترین شرکت خصوصی استارتاپی در جهان تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، شرکت فناوری‌های اوبر (Uber Technologies, Inc.) که با نام اوبر (Uber) شناخته می‌شود، یک شرکت ارائه دهنده خدمات حمل‌ونقل است. این شرکت در سانفرانسیسکو مستقر است و در بیش از ۹۰۰ منطقه شهری در سراسر جهان فعالیت دارد.

اوبر در سال ۲۰۰۹ توسط گرت کمپ، برنامه‌نویس کامپیوتر و تراویس کالانیک یک استارتاپیست که استارتاپ Red Swoosh  خود را به قیمت ۱۹ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ فروخته بود، تأسیس شد.

اوبر در یک شب زمستانی پس از یک کنفرانس متولد شد؛ زمانی که دو دوست نتوانستند تاکسی بگیرند. اوبر بر اساس یک ایده شکل گرفت: «چه می‌شود اگر بتوانید از تلفن خود درخواست سواری کنید؟» پس از آن کنفرانس، کارآفرینان راه خود را ادامه دادند. زمانی که کمپ به سانفرانسیسکو بازگشت، همچنان بر این ایده متمرکز بود و نام دامنه UberCab.com را خریداری کرد.

این سرویس در اوایل سال ۲۰۱۰ در نیویورک تنها با استفاده از سه خودرو آزمایش شد و عرضه رسمی آن در ماه می در سانفرانسیسکو انجام شد. نخستین سواری اوبر در سال ۲۰۱۰ درخواست شد. سال ۲۰۱۱، سال بسیار مهمی برای رشد اوبر بود. در اوایل سال، این شرکت یک سرمایه گذاری ۱۱ میلیون دلاری سری A را به رهبری بنچمارک جمع‌آوری کرد و به نیویورک، سیاتل، بوستون، شیکاگو و واشنگتن دی سی و همچنین خارج از کشور در پاریس گسترش یافت. در ژوئیه ۲۰۱۵، اوبر با ارزش ۵۱ میلیارد دلار پس از دوره های مالی خود، به با ارزش‌ترین استارت آپ جهان تبدیل شد. در ژوئن ۲۰۱۶، اوبر ۳.۵ میلیارد دلار دیگر از صندوق دارایی دولتی عربستان سعودی جذب کرد.

سهولت و سادگی سفارش خودرو سبب افزایش محبوبیت این اپلیکیشن شد. افراد با فشردن یک دکمه، می‌توانند درخواست سفری را سفارش دهند،GPS  مکان را شناسایی می‌کند و هزینه به‌طور خودکار به حساب واریز می‌شود. این استارتاپ، به سرعت به یکی از داغ‌ترین شرکت‌ها تبدیل شد و به سرعت رشد کرد.

خدماتی همچون خدمات حمل‌ونقل، تحویل غذا و بسته، حمل‌ونقل بار، اجاره دوچرخه برقی و اسکوتر موتوری از طریق مشارکت با شرکت  Limeو حمل‌ونقل کشتی با مشارکت اپراتورهای محلی از جمله خدمات اوبر است. این در حالی است که اوبر هیچ وسیله نقلیه‌ای ندارد!

این شرکت، از هر رزرو و خدماتی که از طریق پلتفرم‌های این شرکت انجام می‌شود، ۲۵ درصد کمیسیون دریافت می‌کند. هزینه‌ها پیش از ارائه خدمات به مشتری اعلام می‌شود، این قیمت‌گذاری با استفاده از یک مدل قیمت‌گذاری پویا و بر اساس عرضه و تقاضای محلی در زمان رزرو متفاوت است.

اوبر در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، حدود ۱۰۱ میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان داشته است. بر اساس آمارها طی دوره زمانی یادشده، اوبر در ایالات متحده، ۶۸ درصد بازار برای اشتراک سواری و ۲۶ درصد بازار تحویل غذا را به خود اختصاص داده است.

اوبر در جدیدترین انتشار درآمد سه ماهه خود، برای سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۱، درآمد خالص را ۱.۱ میلیارد دلار، و ۱.۵ میلیارد سفر در پلتفرم خود گزارش کرده است.

اوبر در نهم می ۲۰۱۹ وارد بورس شد، اما سقوط کرد: این شرکت، بزرگ‌ترین ضرر در روز اول در تاریخ ایالات متحده را ثبت کرد. از آن زمان، اوبر بر سودآور شدن متمرکز شده است.

*ترجمه و تنظیم: محبوبه حاجی‌زاده

منبع : https://www.sena.ir/news/75541/

نظرات