web analytics
پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۱۳:۲۹:۴۷

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل

اقدام های مهم دولت باعث رونق دوباره گمرک های استان بوشهر شد

بوشهر- ایرنا- ناظر گمرک‌های استان بوشهر گفت: صدور مجوز واردات کالاهای اساسی و برقراری تخفیف ۲۰ درصدی سود بازرگانی و حذف استثناهای آن و برخی اقدام‌های دیگر دولت تدبیر و امید باعث رونق گمرک‌های این استان و اشتغال‌های وابسته به این بخش در سال‌های اخیر شده‌است.

بهروز قره‏‎بیگی روز یکشنبه در نشست تبیین دستاوردهای دولت های یازدهم و دوازدهم در استان بوشهر در سالن کنفرانس شهدای ایرنا افزود: در حالی که مبدا اصلی کالاهای وارداتی به بندرهای استان بوشهر کشور امارات است تا پیش از سال ۹۷ مصوبه‎ای وجود داشت که کالاها وارداتی از بنادر این کشور مشمول ۲۰ درصد تخفیف سود بازرگانی نمی‌‏شد.

وی ادامه داد: نبود این تخفیف باعث رغبت کم صاحبان کالا برای فعالیت در استان بوشهر و مشکلاتی عدیده‏ برای کارکنان گمرک شده بود.

قره‏‌بیگی اظهار داشت: در این ارتباط با پیشنهاد گمرک و حمایت استاندار بوشهر موضوع در کمیسیون ماده یک آیین‌نامه اجرایی دولت مطرح و با نظر مساعد  رئیس کل گمرک ایران در آن کمیسیون  موافقت شد تا از نیمه دوم سال ۹۷ به طور مجدد این ۲۰ درصد تخفیف سود بازرگانی اجرایی شود.

وی اضافه کرد: همچنین در کنار موضوع ۲۰ درصد تخفیف بازرگانی پیشنهادی که از طریق گمرک‌های استان بوشهر مطرح شد بازنگری و حذف استثناهای تخفیف یاد شده بود.

قره بیگی گفت: در این زمینه با دستور استاندار بوشهر در نیمه دوم سال ۹۸ موضوع در دستور کار قرار گرفت که در کارگروه کمیسیون ماده یک مورد موافقت واقع و به دولت محول شد که تحقق این موضوع نیز بدون شک کمک بیشتری به رونق فعالیت در  بنادر استان بوشهر خواهد کرد.

صدور مجوز واردات دوباره کالاهای اساسی به گمرک بوشهر

ناظر گمرک‎های استان بوشهر و مدیرکل گمرک بوشهر افزود: مجوز دیگری که دولت تدبیر و امید با صدور آن به بازگشت رونق به گمرک‌های بوشهر و اشتغال‌های و ابسته به ابن بخش کمک کرد، صدور مجوز واردات دوباره کالاهای اساسی به این گمرک‌ها بود.

قره بیگی بیان کرد: در این ارتباط با حمایت ویژه استاندار بوشهر و مجوز رئیس کل گمرک ایران اکنون ششمین کشتی با تناز ۱۰ تا ۱۵ هزار تن وارد  بوشهر شده و در حال ترخیص برنج و یا انتقال آن به انباراختصاصی است.

وی اظهار داشت: براساس این مصوبه در مجموع ازنیمه دوم سال ۹۸ تاکنون ۶۷ هزار تن کالای اساسی از نوع برنج وارد بندر بوشهر شده‌است.

فعال شدن انبارهای منطقه ویژه اقتصادی ۲ بوشهر

ناظر گمرک‎های استان بوشهر و مدیرکل گمرک بوشهر : همچنین پیش از این انتقال کالا به گمرک منطقه ویژه اقتصادی بوشهر ۲ بوشهر نیز با مشکلاتی مواجه بود که با پیگیری‌‏های صورت گرفته این مشکل برطرف شد و اکنون برنج به صورت شبانه روزی و حمل یکسره در حال بارگیری و تخلیه است که این مهم به افزایش رونق منطقه ویژه اقتصادی ۲ بوشهر کمک کرده‌است.

قره‏‌بیگی ادامه داد: دیگر موضوعی که به رونق منطقه ۲ اقتصادی بوشهر کمک کرده واردات خاک فسفات به عنوان مواد اولیه تولید کود شیمیایی است که ۲ کشتی هر کدام ۲۰ هزار تن به صورت شبانه روزی به گمرک منطقه ۲ بوشهر ترانزیت شد.

وی بیان کرد: هر کشتی که ۲۰ هزارتنی که وارد بندر بوشهر می‏‌شود حدود یکهزار کامیون را به حرک در می‌آورد. 

انبارهای اختصاصی در گمرک‌های بوشهر افزایش یافت

قره‏‌بیگی اضافه کرد: تا پیش از سال ۹۲ تنها یک انبار اختصاصی در گمرک بندر بوشهر مربوطه به نیروگاه اتمی بوشهر وجود داشت ولی اکنون شمار این انبارها با هدف تحقق جهش تولید مدنظر رهبر معظم انقلاب دولت مجوز داد تا از نیمه دوم سال ۹۸ تاکنون ۲ انبار اختصاصی در گمرک‎های استان بوشهر ایجاد شود.

ناظر گمرک‎های استان بوشهر و مدیرکل گمرک بوشهر ادامه داد: یکی از آنها انبار واردات کالاهای اساسی واقع در شهر چغادک است که نزدیک به ۹ ماه است که عملیاتی و فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی یادآور شد: دومین انبار نیز انبار شرکت سیراف انرژی واقع در بندر دیر است که این انبار بامجوز گمرک  ایران در جوار محل احداث یک کارخانه تولیدی احداث شده که این انبار به همه سیستم‏‌های روز از جمله سامانه جامع امور گمرکی متصل است.

قره‏‌بیگی ادامه داد: نخستین محموله خط تولید این کارخانه تولیدی شامل ۲۰ کانتینر وارد انبار اختصاصی شده‌است.

مصوبه دولت مشکل رسوب کالاها در گمرک را حل کرد

وی افزود: برای حمایت از تولید، صاحبان کالاهایی که با مشکل نقدینگی مواجه بودند با مصوبه دولت به ۲ صورت در بحث مالی و نقدیندگی به آنها کمک شد.

قره‏‌بیگی اظهار داشت: یکی از این راه‎ها ترخیص درصدی کالاهای تولیدی و تجاری بود و براساس این رویکرد آنهایی که مشکل بانکی و کد رهگیری داشتند براساس نامه ابلاغی بانک عامل ترخیص درصدی به آنها داده می‏‎شد.

وی عنوان کرد: دومین راه نیز برای فعالان دارای مشکل نقدینگی ترخیص نسیه  بیش از ۴۰ درصدی کالاهای مورد نیاز خط تولید بدون دریافت حقوق و عوارض گمرکی بود تا پس از اینکه کالای خود را به تولید رساندند نسبت به تسویه با گمرک اقدام کنند.

قره‏‌بیگی ادامه داد: پذیرش و موافقت با حمل یکسره کالاهای اساسی، مواد اولیه، خط تولید، مواد غذایی و دارویی بود که کالای به جای اینکه در انبارهای گمرک دپو شود از کشتی به صورت حمل یک سره صورت می‌گیرد که این مهم جلوی رسوب و ایستایی این نوع کالاها را گرفته است.

ناظر گمرک‎های استان بوشهر درباره کالاهای رسوبی گفت: کالاهای رسوبی دارای سه بخش انباری(به صورت فله در انبار نگهداری می‌‏شود)، کانتینری و خودروها هستند که کالاهای انباری به دلیل ممنونه بودن یا نداشتن مجوز بهداشتی و استاندارد تاکنون ترخیص نشده‌اند.

قره‏‌بیگی گفت: کالای رسوبی با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی نسبت به تشریفات گمرکی آن اقدام می‎کند به صورت هفتگی کالاهایی که تاریخ مصرف معینی دارند، گمرک نسبت به تنظیم اظهارنامه محموله اقدام می‎کند. 

وی اظهار داشت: بعد از اظهار کالاهای رسوبی توسط گمرک، سازمان اموال تملیکی نسبت به فروش و ترخیص آن اقدام و پس از  مزایده حقوق گمرکی کالا پرداخت می‎‌شود.

تسهیل امور گمرکی با بکارگیری تجهیزها و سامانه‌های پیشرفته

ناظر گمرک‎های استان بوشهر گفت: یکی از اقدام‏‌های خوبی که از سال ۹۳ به بعد در گمرک بوشهر شکل گرفت کاهش ایستگاه‎های کاری در حوزه امور گمرکی از جمله حذف اسناد کاغذی و ادغام برخی از دوایر با راه‌اندازی سامانه جامع امورگمرکی بوده‌است.

قره‏‌بیگی عنوان کرد: کاهش تعدد ماخذ تعرفه‎های گمرکی در دولت یازدهم از ۱۲ به هشت مورد، پذیرش و ابلاغ تلرانس بستگی به نوع کالا برای کالاهای فله ۱.۵ درصد و برای سایر کالاها تا ۳ درصد از دیگر دستاوردهای دولت است که به گمرک‌های استان بوشهر نیز ابلاغ شده‌است.

وی افزود: همچنین در دولت دوزادهم کمیته مشورتی در گمرک‌های استان بوشهر فعال شد که این مهم کمک قابل توجهی به حل مشکلات فنی گمرک‌ها است.

قره‏‌بیگی عنوان کرد: در اجرای  ماده ۳۸ قانون رفع موانع تولید و ماده ۶ قانون امور گمرکی گمرک ایران مبادرت به پذیرش ضمانت‏نامه‎های بانکی برای صاحبان کالاهای تولیدی کرده تا آنهایی که مشکل نقدینگی دارند بتواند از این ظرفیت استفاده می‌‏کند.

وی یادآور شد: در سال ۹۲ ارتباط سیستمی گمرک استان بوشهر تنها با ۲ سازمان برقرار بود که اکنون شمار سازمان‎های متصل شده به ارتباط سیستمی گمرک به حدود ۳۰ سازمان افزایش پیدا کرده که منجر به جلوگیری از هرگونه تخلف و سواستفاده احتمالی در ارتباط با صدور مجوزهای مرتبط با سازمان‎های همجوار با گمرک شده‌است.

ناظر گمرک‎های استان بوشهر افزود: با استفاده از مدیریت ریسک در انجام تشریفات کالاهای صادراتی و وارداتی، کالاهایی که ریسک آنها پایین است سیستم گمرک به صورت اتوماتیک آنها را در مسیرهای کم ریسک و آنهایی که ریسک بالا دارند در مسیرهای با ریسک بالا قرار می‌‏دهد و منجر می‌‏شود تا زمان، نیرو و توان بیشتری برای کالاهای دارای ریسک بالا بکارگیری شود.

قره‏‌بیگی عنوان کرد: استفاده حداکثری از دستگاه‌های ایکس ری از دیگر دستاوردهای گمرک بوشهر است زیرا در ابتدای کار دولت یازدهم یک دستگاه ایکس ری موجود در هر ساعت ۱۵ کانتینر را اسکن می‏‎کرد اما در سال ۹۷ با پیگیری گمرک بوشهر برای کنترل‎های نامحسوس و ارزیابی الکترونیکی دستگاه با سرعت بالا و تعداد بیشتر کانتینر با موافقت گمرک ایران مدل جدید به اسکن سریع ارتقا پیدا کرد.

وی ادامه داد: با دستگاه ایکس‌ری گمرک بوشهر اکنون در هر دقیقه به طور متوسط سه دستگاه کانتینر اسکن می‌‏شود.

قره‏‌بیگی بیان کرد: با قابلیت اسکن سریع، بالای ۶۰ درصد کانتینرهای در گمرک بوشهر مورد اسکن قرار می‎گیرند و برخی کالاها مانند برنج و موز که قابلیت رویت دارند خارج از کنترل دستگاه اسکن مورد حمل یکسره قرار می‌‏گیرند.

تجارت الکترونیک دستاورد گمرک در دولت دوازدهم

وی اظهار داشت: یکی از کارهای مهم که در دولت دوازدهم در گمرک‎های کشور از جمله بوشهر رقم خورد بحث تجارت الکترونیک و حذف کاغذ از تشریفات گمرکی است بدین معنی که در تشریفات گمرکی هیچ کاغذی بین گمرک، ارباب رجوع و صاحبان کالا و دستگاه‎های همجوار مبادله نمی‌‏شود.

قره‏‎بیگی عنوان کرد: حذف پروانه کاغذی، صدور مجوز الکترونیکی، توزین الکترونیکی در قالب سامانه جامع، مانیفست، مجوز و بارنامه الکترونیکی از طریق سامانه گمرکی رد و بدل می‎شود از دستاوردهای مهم تجارت الکترونیک در گمرک‎های استان بوشهر است.                                                                                                                                                                                                                                                                                 

وی افزود: همچنین ارتقای زیرساخت‏‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از دیگر برنامه‌های سال‌های اخیر که در ۱۴ گمرک استان بوشهر محقق شده‌است.

قره‏‌بیگی ادامه داد: در بحث سخت افزاری فیبرنوری، روتر و سوئیچ‌‏ها با تکنولوژی جدید در حوزه گمرک‌های استان بوشهر رقم خورده‌است.

وی گفت: در حوزه نرم افزاری علاوه بر راه‎اندازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامزی محقق شده و در ارتباط با پنجره واحد دستگاه‏‌های همجواز در آن مستقر شدند.

قره‏‌بیگی عنوان کرد: راه‎اندازی سامانه مدیریت لجستیک کالا و خدمات، توسعه سامانه الکترونیکی در حوزه رویه‎های گمرکی، استفاده از سامانه بین المللی ایرو برای دریافت اطلاعات کارنتیو به عنوان یکی از رویه‏‌های ترانزیتی، راه‎اندازی اتوماسیون اداری در همه گمرک‎های، پیاده سازی شبکه دولت در سال ۹۷ ( در تمامی گمرک‎های استان)، تجهیز گمرک فرودگاه و امانات پستی به سامانه جامع در سال ۹۷، راه‌اندازی میز خدمت الکترونیک، ارسال روزانه اطلاعات پروانه‎های گمرکی به منظور شفاف‎سازی و برگشت ارز، ارسال روزانه اطلاعات پروانه‎های گمرکی به سازمان مالیاتی با هدف گرفتن مالیات از جمله دستاوردهای گمرک‎های استان بوشهر در دولت‏‌های یازدهم و دوازدهم است.

وی افزود: از سال ۹۳ نیز تمام پرداختی‌های حقوق و عوارض گمرک‎های استان بوشهر الکترونیکی شده و ریسک برای جعل در این حوزه وجود ندارد.

قره‏‌بیگی عنوان کرد: راه‎اندازی در خروج دریایی در بوشهر، دیر، کنگان و بوالخیر در بحث صادرات که پیگیری شده و برای سایر گمرک‎های استان نیز مورد پیگیری است این مهم تا پایان امسال محقق شود.

وی افزود: در توسعه تشکیلات ستاد نظارت گمرک‎های استان بوشهر در کنار رونقی که در بنادر تابعه وجود دارد با بروزرسانی تشکیلات سه معاونت جدید به تشکیلات گمرک‎های استان افزوده شد.

قره‏‎بیگی گفت: در سال ۹۸ معاونت  حقوقی و قضایی با توجه به اهمیت ویژه‏ای که در بحث رسیدگی به پرونده‌‏های قاچاق، تسریع در کار و لوایح حقوقی دارد و اقدام‎هایی از این دست موافقت ایجاد معاونت یاد شده گرفته شد.

وی عنوان کرد: با توجه به گستردگی کار گمرک بوشهر و حساسیت در بحث نظارت معاونت هماهنگی و نظارت مجوز فعالیت آن در بوشهر دریافت شد و با توجه به اینکه همه کارها سیستمی شد و به سمت فناوری رفت مجوز معاونت فناوری اطلاعات نیز به گمرک بوشهر داده شد که اکنون هر سه معاونت عنوان شده در گمرک بوشهر فعال هستند.

قره‎‌بیگی ادامه داد: در سال ۹۶ همچنین گمرک لاور ساحلی به مجموع گمرک‎های استان اضافه شد که تشکیلات آن نیز مصوب و ابلاغ شد.

ساماندهی معیشت ساحل نشینان در دست پیگیری است

ناظر گمرک‎های استان بوشهر ادامه داد: برای حمایت از معیشت مرزنشینان و رونق فعالیت شناورهای سفاری پس از شیوع کرونا در جهان در زمان حاضر شناورها بنابر تصمیم‌‏هایی که در سطح استان و کشور گرفته شد یک سفر انجام دادند و بتازگی کارگروهی در سطح کشور برای ساماندهی این موضوع تشکیل شده‌است.

وی گفت: در موضوع کالای همراه ملوان براساس قانون ساماندهی مبادلات مرزی هر ملوان در هر سفر تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال از معافیت واردات کالای مشمول برخوردار است.

قره‏‌بیگی ادامه داد: به لحاظ مقررات یکسری محدودیت‌هایی با توجه به تحریم‏‌ها و شیوع ویروس کرونا مزید بر این شد تا در بحث شناورهای سنتی محدودیت‏‌هایی لحاظ شود.

وی افزود: برخی از این محدودیت از دست گمرک خارج است و از سوی کشورهای مقصد لحاظ شده که پیگیری برای حل آن در دست اقدام است.                                                                                                               

قره‏‌بیگی بیان کرد: در موضوع شناورهای سنتی صادرات کالاهایی که با کانتینر بارگیری می‎شود مشکلی ندارند اما برای کالاهایی فله‌ای ممنوعیت وجود دارد.

کاهش ۷۱ درصدی واردات گمرک‌های بوشهر 

ناظر گمرک‌های استان بوشهر اظهارداشت: با توجه به اعمال سیاست‌های کاهش و محدودیت واردات توسط دولت تدبیر و امید در سال ۹۸ واردات کالا از طریق گمرک‌های این استان ۵۰۵ هزار تن به ارزش حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۹۲ به عنوان سال آغاز فعالیت این دولت این میزان  از نظر وزن ۷۱ و از لحاظ ارزش ۶۹ درصد کاهش یافته است.

قره بیگی یادآورشد: میزان صادرات استان بوشهر در این مدت با احتساب میعانات گازی حدود ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش حدود هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال ۹۲ از نظر حجمی ۱۸ درصد افزایش و از لحاظ ارزش ۴۴ درصد کاهش نشان می‌هد.

قره‏‌بیگی اظهار داشت: در حوزه ترانزیت خارجی نیز در سال ۹۸، ۲ هزار و ۵۲۰ فقره اظهارنامه به وزن حدود ۶۳ هزار تن صادر شد که از لحاظ شمار اظهارنامه این شاخص در مقایسه با سال ۹۲ افزایش ۱.۵ درصدی را تجربه کرده است.

وی عنوان کرد: درآمد گمرک‎های استان بوشهر در سال ۹۸، ۱۳ هزار و ۴۸۵ میلیارد ریال گزارش شده که این میزان در سال ۹۲، ۱۳ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال بود.

 کشف قاچاق در گمرک‌های بوشهر سه برابر شد

قره‏‌بیگی گفت: شمار پرونده‎های قاچاق کشف شده توسط گمرک های استان بوشهر در سال ۹۲، ۱۶ فقره بود که در سال ۹۸ به ۴۷ فقره افزایش یافته و در مجموع سال‎های ۹۲ تا ۹۸ نیز ۲۲۱ فقره پرونده قاچاق به ارزش یکهزار و۵۳۳ میلیارد ریال کشف شده‌است.

وی اظهار داشت: عمده کالاهای قاچاق کشف شده شامل موادمحترقه، مشروبات الکلی، ریسیور ماهواره، پودر و قرص نیروزا، لوازم دندان پزشکی، لوازم آرایشی، قرص ترامادول و پوشک بچه است.

وی افزود: در دولت یازدهم و دوزادهم در بحث مبارزه با قاچاق کالاهای ترانزیتی شدت گرفت و کامیون هایی که در حوزه ترانزیت فعالیت دارند به استفاده از ردیاب جی پی اس مکلف شدند.

قره‏‌بیگی بیان کرد: با مجوز گمرک ایران امکان ارسال کالاهای ترانزیتی از گمرک بندر دیر فراهم شد که این مهم به رونق این بندر کمک شایانی کرده‌است.

منبع : www.irna.ir/news/84028180/

نظرات