web analytics
جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
۲۰:۰۱:۴۲

تماس بگیرید: 0763209

بلاگ خبری

آخرین مطالب در حوزه حمل و نقل
باربری

توافق ایران و ترکمنستان در سه حوزه انرژی، ترانزیت و تجارت

به گفته وزیر راه و شهرسازی در نشست خصوصی امروز با وزیر خارجه ترکمنستان در سه حوزه انرژی، ترانزیت و تجارت به توافق رسیدیم.

رستم قاسمی در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با اشاره به این که بیش از هزار کیلومتر مرز امن و مطمئن با ترکمنستان داریم افزود: رابطه ایران با ترکمنستان تاریخی و بسیار خوب است و روابط تجاری ما تا قبل از کرونا نیز بسیار خوب و تراز تجاری چند میلیارد دلاری داشتیم که به خاطر کرونا دچار محدودیت هایی شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، وی گفت: در نشست امروز پیش از شروع شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور در سه حوزه به توافق رسیدیم که حوزه انرژی ، گاز و برق یکی از آن هاست مذاکراتی انجام شد که منجر به توافقات نهایی خواهد شد.

قاسمی افزود: می توانیم در حوزه انرژی با ترکمنستان روابط بسیار گسترده ای ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش ترانزیت ریلی که الان محدود شده قرار است دو برابر افزایش یابد و حمل و نقل زمینی را توسعه خواهیم داد.

وی افزود: در بحث حمل و نقل دریایی که یکی از موضوعات مهم بین ایران و ترکمنستان است بحث و تبادل نظر صورت گرفت تا با ظرفیت های موجود بنادر دو کشور و توافقی که بین ایران ، چین و چابهار وجود دارد قرار است ترکمنستان نیز در این توافق مشارکت و حضور داشته باشد که می تواند مبانی ترانزیت بین چابهار و کشورهای شمال ایران حتی روسیه باشد.

قاسمی گفت: در مورد سرمایه گذاری ترکمنستان در بنادر جنوبی ایران و سرمایه گذاری ایران در بنادر ترکمنستان نیز بحث و تبادل نظر شد.

وی افزود:‌ یک مزیت بسیار خوب بین ایران و ترکمنستان قرار داشتن در مسیر تجارت جهانی است که باید آن را توسعه دهیم این برای هر دو کشور منافع زیادی به دنبال خواهد داشت ، البته برای ایران تعیین کننده و برای ترکمنستان هم می تواند مفید باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار است هفته آینده نیز ویدئو کنفرانسی بین ما و کشورهای همسایه برای بررسی بحث ترانزیت برگزار شود.

وی افزود: در بحث دریایی هم با توجه به ظرفیت هایی که بین دو کشور در زمینه دریا وجود دارد می توانیم نقش تعیین کننده ای داشته باشیم.

قاسمی گفت: موضوع سوم مورد بحث امروز در نشست خصوصی با وزیر خارجه ترکمنستان، تجارت بود .ایران از ظرفیت هایی بالایی در زمینه تولیدات صنعتی برخوردار است که در توافق نامه نهایی برای افزایش سطح تجاری دو کشور توافق خواهد شد.

وی افزود: به گفته وزیر خارجه ترکمنستان قبلا سالانه نمایشگاه هایی در ترکمنستان برگزار می شد که بیش از یک میلیارد دلار تجارت بخش خصوصی داشتیم که تلاش می کنیم سطح تجاری دو کشور را نیز دوباره بالا ببریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با اهتمام دو طرف فصل جدیدی در زمینه های مختلف به وجود خواهد آمد که نتیجه آن منافع دو ملت و دو کشور را در بر خواهد گرفت.

وزیر خارجه ترکمنستان نیز در زمینه توافقات اولیه با وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نشست خصوصی گفت: روابط ایران و ترکمنستان در سی سال گذشته یعنی بعد از استقلال ترکمنستان بسیار خوب بوده و امروز فرصت بسیار خوبی برای این روابط به وجود آمده است.

رشید مردوف افزود: در جریان شانزدهمین اجلاس کمیسیون های مشترک بین دو کشور مباحث مهمی از جمله انرژی ، حمل و نقل و بازرگانی را بررسی می کنیم و هدف ما از این اجلاس تحکیم و توسعه این روابط است.

وی با اشاره به این که با هیات بیست نفره ای به ایران آمده است که اعضای آن در زمینه های نفت، گاز ، انرژی ، بازرگانی و حمل و نقل تخصص و مسئولیت دارند گفت: امیدواریم در طول این اجلاس با همتایان ایرانی خود گفتگو کنند که نتیجه آن امضای یک سند مهم خواهد شد.

منبع :https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-236458

نظرات